Ajda Mehmet is een Britse foodstylist en foodfotograaf; de meest prachtige foto’s deelt ze op haar eigen website en recentelijk heeft zij haar eerste boek gepubliceerd. In Vers uit de Oven deelt Ajda haar kijk op het gebruik van een oven in de keuken. Je kunt er bijna alles mee doen! Je kunt bakken, roosteren, grillen en zelfs stomen en toch vindt Ajda dat de oven door het grote publiek nog niet voldoende gebruikt wordt. Ze hoopt met haar recepten lezers te inspireren om meer te experimenteren met dit handige apparaat.

[Dit is een gastreview van Yvette Koedam]

Review: Vers uit de Oven – Ajda Mehmet

Vers uit de Oven – Ajda Mehmet

Vers uit de Oven bestaat uit 5 hoofdstukken: Ontbijt & Brunch, Lunch & Hartige Tussendoortjes, Diner, Zoete Hapjes en afsluitend kun je een specifiek recept terugzoeken in het recepten overzicht.  Daarnaast brengt Ajda je een uitgebreid voorwoord, geeft ze uitleg over verschillende soorten ovens en heeft het boek een register. In het ruim 160 pagina tellende boek vind je meer dan 55 recepten die je thuis makkelijk kunt maken.

Alle hoofdstukken zijn gevuld met smakelijke recepten, denk aan wentelteefjes met pistache suiker, turkse eieren, pittige karnemelk-kippenvleugels, spareribs met honing-sojasaus, kip Biryani en chocolade hazelnoottaart… Yum! Na de opening neemt Ajda je meteen mee naar misschien wel de belangrijkste maaltijd van de dag, het ontbijt. Het hoofdstuk bevat een mix aan recepten, sommige recepten zijn in 15 minuten klaar en sommige recepten hebben een langere tijd in de oven nodig voor ze gaar zijn.

Ajda: “Mijn ontbijt mag regelrecht uit de oven komen. Ik hou van alles dat gebakken in: je kunt me iedere dag blij maken met taart. Deze ontbijt- en brunchrecepten zijn té lekker om alleen voor het weekend te bewaren.”

Zelf ben ik (Yvette) geen ochtendmens en dus vind ik het een uitdaging om op een doordeweekse dag een uitgebreid ontbijt te bereiden. Het hoofdstuk Ontbijt & Brunch bevat voor mij daarom niet het meeste materiaal om mee te koken. Toch neem ik de proef op de som en ga ik snel maar eens aan de slag met het recept voor ontbijtkoekjes met banaan. Het beste hoofdstuk van Vers uit de Oven is voor mij het hoofdstuk ´Diner´. Hierin vind je een aantal recepten voor comfort food dat op regenachtige dagen in de herfst/winter voor warmte in huis zorgt. Nodig wat vrienden uit en laat hen met een langzaam geroosterde kip & aardappelen of een plaattaart met courgette en manouri kaas zien hoe jij jouw oven skills naar een nieuw niveau tilt.

Ajda Mehmet heeft met Vers uit de Oven een mooie leidraad geschreven voor het vaker inzetten van het meest voorkomende keukenapparatuur. Met een variërende moeilijkheidsgraad kan iedere kok iets lekkers te maken.

• Heerlijke en gevarieerde recepten
  • Recepten zijn bijna allemaal voor 4 personen, wat dosering makkelijk maakt
  • Prachtige fotografie