Met zo’n korte afstand tot de zee wordt hier in Den Haag veel meer vis gegeten dan ik als importbewoner gewend was. De haring vliegt je op elke hoek van de straat om de oren. Kibbeling, tarbot, garnalen en makreel, in elk restaurant is er een lekker gerecht mee te bestellen. Maar, aangezien we ons nog steeds in een wat gekke tijd bevinden en het bezoeken van een restaurant niet zo vanzelfsprekend is, kun je thuis ook met vis lekker eten op tafel zetten. Toch vind ik dat wel lastig en vaak heb ik Google dichtbij om te leren hoe ik iets bereid. ‘Hoe lang moet een vis op de grill’? ‘Hoe weet ik wanneer vongole gaar zijn’? en ‘Welke vis kun je rauw eten’? Dus toen Jody vroeg of ik het boek de Pescetariër van Jo Pratt wilde reviewen, leek mij dat een goed plan!

Review: de Pescetariër – Jo Pratt

Een pescetariër is iemand die ervoor kiest om geen vlees van zoogdieren of gevogelte te eten, maar wel vis of andere zeedieren eet. Het is een manier van eten die steeds meer opkomt nu de consument minder vlees wil eten.

Jo Pratt: “Een volledig plantaardig dieet is goed voor het milieu, goed voor je lichaam en goed voor je bankrekening. Maar het is wel een hoop werk! Sindsdien heb ik ontdekt dat veel mensen die vegetarisch eten soms juist wel vis of schelpdieren willen eten. Dit is een pescetarisch eetpatroon.”

Met dit boek hoopt Jo je te inspireren om vaker vis of schelpdieren te verwerken in je eetpatroon. Vis is namelijk grote bron van eiwitten, vitamines en mineralen. En dan heb ik de befaamde omega-3-vetzuren nog niet eens genoemd! De voedingsstoffen die in vis zitten houden je hart, gewrichten, huid en ogen gezond. Naast dat vis heerlijk smaakt, draagt het dus bij aan een gezond lichaam.

Review: de Pescetariër – Jo Pratt

De inhoud van het boek is samengevat in vijf hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: Snacks en kleine gerechtjes | bouillons, soepen en curries | hoofdgerechten om te delen | salades & bijgerechten en visbereiding. Daarnaast opent Jo het boek met een uitgebreide inleiding, biedt ze je overzicht op de recepten middels het register en sluit ze het boek af met een persoonlijke noot. In het 189 pagina tellende boek vind je ruim 70 recepten waar je direct trek in krijgt.

Review: de Pescetariër – Jo Pratt

lekker snacken

Het eerste hoofdstuk, Snacks & kleine gerechtjes is gevuld met gerechtjes die je op tafel zet als je trekt hebt in een kleine maaltijd. Ook kun je al deze hapjes op tafel zetten als je visite hebt en ze wilt verrassen met wat anders dan de kaas of zoutjes. Denk aan scotch eggs, gerookte zalmpaté, pittige kokosgarnalen, gemarineerde zalm met gin en komkommer en krabpasteitjes. Wat mij opvalt aan alle recepten in dit hoofdstuk is de bereidingstijd niet langer is dan 2 uur. Waardoor je deze recepten gemakkelijk nog snel op tafel kunt zetten.

Kookboek Pratt

In het hoofdstuk Bouillons, soepen en curries besteed Jo in Pescetariër aandacht aan eenpansgerechten die tot de nok toe gevuld zijn met vis en zeevruchten. Bladerend door het hoofdstuk valt mijn oog op recepten als chowder met schelvis en kokkels, Maleise curry met gamba’s en Zuid-Indiase viscurry. Elk recept bevat een ruime hoeveelheid aan ingrediënten en enige voorbereiding is wel vereist. Ook biedt Jo bij stevig gevulde soepen of curry’s een alternatief waarmee je de vis of schelpdieren achterwege kunt laten. Zo kan alles vegetarisch gegeten worden.

variatie

Hierna blader je door het hoofdstuk Hoofdgerechten om te delen. Een concept waar ik heel blij van word. Niets is leuker dan met vrienden of familie om tafel zitten en genieten van wat er op tafel staat. In dit hoofdstuk kom je een hoop Aziatische beïnvloedde recepten tegen. Denk aan Teriyaki makreel, Thais geroerbakte inktvis of Bun cha met garnalen. Ligt je voorkeur meer bij Italiaanse recepten? Ook dan tref je in dit hoofdstuk voldoende recepten om mee te kunnen koken. Naast een goede maaltijd tref je vaak een salade of bijgerecht dat het gerecht complimenteert. Ook hier heeft Jo aan gedacht. Wat mij opviel aan dit hoofdstuk is dat (op één recept na) alle recepten vegetarisch zijn. Verfrissend, zeker omdat het pescetarisch eetpatroon draait om variatie en tot aan dit hoofdstuk veel vis verwerkt in de recepten. Pluspunt!

vegetarisch

Tot slot legt Jo in het hoofdstuk visbereiding uit waar je aan moet denken als je vis gaat bereiden. Zo legt ze je uit waar je het beste vis kunt kopen, waar je op moet letten bij het kopen van vis, welke soorten vis er zijn en hoe je vis voorbereid voor je het product daadwerkelijk bereidt. Als je eenmaal besloten hebt wat je gaat koken, begint de pret! Ga je een zalmmoot bereiden? Of worden het gestoomde mosselen? Middels duidelijk uitgeschreven recepten neemt Jo je mee door haar recepten. En als je doet wat er staat, kan het eigenlijk niet misgaan!

Ik ben enthousiast over het boek! Het boek is geschikt voor alle niveau chefs, van amateur kok tot ervaren kookliefhebber. Iedereen die graag meer vis en schelpdieren wil verwerken in zijn of haar eetpatroon zit met dit boek goed. Er wordt door Jo gevarieerd in het gebruik van verschillende vis en schelpdieren. Als je een bepaalde soort niet lust zijn er nog voldoende andere recepten om uit te kiezen.

Iedereen kan met Pescetariër van Jo Pratt een lekkere maaltijd op tafel zetten. Koken met vis kan wat intimiderend zijn als je dit niet eerder hebt gedaan. Maar dankzij mooie foto’s van de gerechten, duidelijke instructies en zelfs variatietips op het recept ben ik ervan overtuigd dat ook jij een maaltijd op tafel kunt zetten. Is het een kookboek voor de hele familie? Dat denk ik niet. Tenzij jouw kinderen enorme viseters zijn, kan ik me voorstellen dat je kinderen niet zo makkelijk een bord mosselen of viscurry serveert. Wel kun je wederom dankzij de variatietips een apart bordje maken voor de kids. Kunnen ze het in ieder geval proberen! Het boek is geschreven voor visliefhebbers en voor consumenten die minder vlees willen eten. Met de Pescetariër kun je weer een nieuw stuk aan je kookrepertoire toevoegen en nieuwe smaken uitproberen.

• Prachtige fotografie.
  • Alle recepten zijn binnen 2 uur te maken.
  • Veel gerechten bevatten een flexi-suggestie, hiermee kun je hetzelfde recept maken maar vegetarisch.

• Voor enkele recepten moet je echt naar een specialist om de ingrediënten te kopen. Dit kan de visboer, groothandel of een andere speciaalzaak zijn.
  • Kinderen zullen wellicht niet genieten van de visrecepten. Dit is uiteraard afhankelijk per persoon.

Jo Pratt heeft met de Pescetariër een mooi naslagwerk over vis- en schelprecepten geschreven waar de beginnende en ervaren chef mee uit de voeten kan. Je hoeft voor een lekker vers visje niet persé naar Scheveningen te rijden. Ook thuis kun je nu een verse zee maaltijd op tafel zetten.

Nederlands | Druk: 1 | 9789462263390| november 2019 | Hardcover |192 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Uitgeverij Citrus.

MEER fijne KOOKBOEKEN: