Op het moment van schrijven is het half mei en de zon schijnt fel buiten. Alle bomen en planten lopen weer uit en de temperatuur is aangenaam. De lente is volledig doorgebroken en I love it! Hoe meer zon en warmte, des te beter. Alles is fijner en vooral kleurrijker. Ook de maaltijden die op mijn bord verschijnen, want er is zoveel meer groenten en fruit beschikbaar! Wekelijks breng ik een bezoekje aan de markt en sleep ik een vrachtlading aan verse (en het liefst lokale) producten mee naar huis om lekker en gezond eten mee te bereiden. Daarna sla ik het nieuwe kookboek Colorful Food van Sharon de Miranda open en blader ik naar het lentehoofdstuk voor een smakelijk recept!

Review Colorful Food – Sharon de Miranda

BinnensteBuiten

Mocht de naam Sharon de Miranda je niks zeggen, dan zal haar gezicht dat vast wel doen. Sharon is namelijk sinds 2015 iedere week te zien in het tv-programma BinnensteBuiten waar ze eenvoudig te bereiden gerechten maakt die betaalbaar zijn voor iedereen. Sharon is geboren in Nederland maar deels opgegroeid op Curaçao. Daar volgde ze een koksopleiding waarbij de Zuid-Amerikaanse keuken centraal stond. Ze studeerde af in Amsterdam, met een focus op de Franse keuken.

Sharon de Miranda combineert in haar recepten diverse eetculturen, zoals de Nederlandse, Surinaamse, Antilliaanse en de Indische keuken. Ze vindt het belangrijk om met seizoensproducten te werken die, als het even kan, uit Nederland komen. Met haar multiculturele achtergrond heeft ze een eigen stijl van koken ontwikkeld die een smeltkroes is van de eerdergenoemde keukens. Het typeert haar kookkunsten dat ze er niet voor terugdeinst om al deze keukens kriskras door elkaar te gebruiken. Vers speelt de hoofdrol, maar wordt aangescherpt door specerijen en verse kruiden. Als haar gerechten samengevat mogen worden in één woord, dan is spannend absoluut passend.

Bewust van het milieu

Colorful Food is het tweede kookboek van Sharon haar hand en is opgedeeld in de vier seizoenen zodat je eenvoudig een gerecht kunt kiezen dat bij de tijd van het jaar past. Daarnaast zijn de recepten toegankelijk voor iedere soort chef, ongeacht welke skills je hebt, wat je afkomst is of je sociale status. Goed eten moet volgens Sharon betaalbaar zijn en dus adviseert ze in haar boek de best mogelijke manieren om aan de lekkerste verse en lokale producten te komen. Sharon’s recepten zijn perfect voor (grote) gezinnen, feestjes, etentjes en lekker luie zondagen: de momenten die vragen om een tafel vol met lekkere en goed te combineren gerechten!

Naast recepten deelt Sharon ook nog praktische tips over het aanleggen van een voorraad, het bewaren van voedsel en het opmaken van restjes. Naast smaak speelt milieubewustheid een grote rol in Colorful Food. En als kers op de taart deelt ze ook nog tips over het vervangen van ingrediënten die je niet lust en het leren maken van onverwachte smaakcombinaties, zodat je constant nieuwe smaken blijft ontdekken.

Ik word vrolijk van de kleurrijke recepten van Sharon. Bladerend door het boek spot ik eigenlijk weinig recepten die niet binnen mijn smaakpallet passen. Wat knap is, want het gebeurt toch met regelmaat dat de helft van kookboeken niet door kan als ‘gangbaar’. Colorful Food is een bruisend boek, net als de maakster zelf. Gevuld met niet te ingewikkelde recepten of ellenlange ingrediëntenlijsten.

Gezien de lente net begonnen is bladerde ik direct door naar dat hoofdstuk (wat zich achterin het boek bevindt). En maakte het afgelopen weekend Sharon’s groentencurry, welke goed in de smaak viel bij vriendlief. Voor komend weekend staat het bananenbrood op de planning, want zojuist spotte ik een trosje bananen in de fruitmand die hun beste tijd wel gehad hebben. In stijl van Sharon de Miranda verspil ik ze niet en tover ik ze middels haar recept om tot een smaakvol brood. Is het al zaterdag????

• Het boek is ontworpen in vrolijke kleuren, hierdoor krijg je direct zin om aan de slag te gaan in de keuken.
  • De focus op gezond eten en milieubewuster omgaan met voeding vind ik een krachtige boodschap. Anno 2022 is dit belangrijker dan ooit en is het een wijze les die meer auteurs van mij in hun kookboeken op moeten nemen.
  • Sharon deelt een fijne playlist voorin haar boek waarmee je elke kooksessie nog leuker kunt maken.
  • Het boek heeft meerdere registers. Eén op ingrediëntsoort, één op type gerecht en zelfs één op de verschillende gangen van een maaltijd. Zo kun je heel gemakkelijk een recept terugvinden. Chapeau Sharon!
  • Er wordt geen bereidingstijd genoemd bij de recepten.
  • De seizoenen staan niet op meteorologische volgorde. Het boek begint bij de zomer en eindigt bij de lente.

Nederlands | Druk: 1 | 9789089898944 | maart 2022 | Hardcover | 224 pagina’s