Hier en daar probeer ik in mijn kleine keuken thuis zelf wel eens iets te fabriceren, maar liever laat ik het over aan de maestro’s van de bakwereld. Waaronder Hidde de Brabanders, een van Neerlands 3 Meester Patissiers. Recentelijk bracht hij een nieuw boek uit en leert hij ons dit keer in Boulangerie hoe je nou precies het beste brood kunt bakken.

Hebben jullie dat ook, tv-herinneringen van vroeger? Ik wel. Ik weet nog goed hoe ik uren kon kijken naar Live & Cooking of 24-kitchen. En dan vooral naar één van de vele bakprogramma’s waarin een meesterbakker zijn creaties liet zien of gevolgd werd tijdens een deelname aan de Coupe du Monde de la Pâtisserie – de belangrijkste patisserie wedstrijd ter wereld. En hoewel deze fascinatie zich nooit geuit heeft tot een carrière in (zoete) baksels, kan ik nog steeds vol bewondering door een etalageruit staren naar al het lekkers dat je in een bakkerij kunt vinden.

Review: Boulangerie – Hidde den Brabander

Hidde bakt ze bruin

Voor wie Hidde niet kent: Hidde de Brabander is een van de drie Meester Patissiers die Nederland rijk is. Hij heeft als chef-patissier voor meerdere sterrenrestaurants gewerkt en is daarnaast regelmatig te zien in verschillende televisieprogramma’s. Alsof dat nog niet druk genoeg is, besloot hij ook nog de opleiding tot Gespecialiseerd IJsbereider aan het IJscentrum (het Nederlandse opleidingsinstituut voor ambachtelijke ijsbereiders) te volgen en werd daar in 2020 aangesteld als manager. Tot slot schrijft hij culinaire boeken en bracht eerder al 3 boeken uit die andere onderdelen van de Patisserie in de spotlight zetten.

Nummer 4 Boulangerie brengt ons langzaamaan richting de finale van deze serie, maar is niet het eind. In de inleiding van dit nieuwe boek verteld Hidde – tussen neus en lippen door – dat er nog een vijfde en laatste boek zal volgen die de reeks compleet maakt. Maar voor nu duiken we in de wereld van de Boulangerie, pain, oftewel brood!

Elke dag verse broodjes

Waar bakken een hobby is voor velen, kunnen we broodbakken gerust zien als een waar ambacht. Een smakelijk vak waarin alles draait om techniek, de beste ingrediënten, geduld en het blijven perfectioneren van je skills. Maar ook hard werken en vele (vroege) uren, die voor de consument niet altijd zichtbaar zijn en -bijna vanzelfsprekend- eindigen in mooi gebladerde croissants, krokante broden en aromatische gefrituurde deegsnacks. Hoog tijd dus dat er door een banketbakkersbril gekeken wordt naar wat er nu echt gebeurt achterin die bakkerij voordat jij een lekker vers broodje kan kopen.

Boulangerie is het ultieme bakhandboek geschreven over de patisseriekant van brood. In Boulangerie deelt Hidde zijn vakkennis over ingrediënten, deegontwikkeling, desem en gist. Met de duidelijke stap-voor-stap basisrecepten maak je vanaf nu ook luxebrood, gestoomd, gefrituurd of glutenvrij brood, viennoiserie en nog veel meer lekkers. De inspiratierecepten dagen je uit en tonen de meester aan het werk. Onmisbaar dus voor de serieuze thuisbakker of (semi)professional die écht goed wil (leren) bakken.

Ik schaar mijzelf absoluut niet onder de categorie ‘ervaren thuisbakker’ en dus kwam ik bladerend door Boulangerie snel achter het feit dat dit boek veel dieper ingaat op de materie van het bakken dan elk ander bakboek in mijn collectie. Zal ik daardoor snel het boek grijpen in mijn zoektocht naar een lekker broodrecept voor aankomend weekend? Dat niet, daarvoor vind ik de recepturen en technieken te complex. Zal ik het boek erbij pakken om rustig met een kop thee te lezen over de verschillende meel- en bloemsoorten die je gebruikt voor het bakken van brood? Of om het belang van goede rijsmiddelen en het effectief gebruiken daarvan te ontdekken? Absoluut!

Zie Boulangerie als een lesboek, welke je aan hebt geschaft voor het vak van Patissier. Voor je aan de slag kunt met de creatieve recepten is het belangrijk dat je goed begrijpt wat er in een brood gaat en welke handelingen verricht moeten worden om tot een succesvol resultaat te komen. Hidde den Brabander ontleedt tot pagina 80 in zijn boek alle essentiële informatie in hapklare en duidelijke taal, waarna je zelf mag gaan experimenteren.

• Boulangerie duikt diep in de materie en ontleed elk onderdeel van het bakkersvak. Van toelichting over elk ingrediënt tot de specificering van de verschillende meel- en bloemsoorten. Het boek dient hierdoor als een compleet naslagwerk waaruit elke enthousiaste thuisbakker kan blijven leren.
  • De verschillende bereidingstechnieken worden vergezeld door foto’s waarop stap voor stap te zien is hoe je een techniek moet uitvoeren.
  • Het boek is met name geschikt voor de meer ervaren thuisbakkers en biedt een scala aan recepten waarbij enige kennis vereist is.
  • Het boek heeft een register.

• Omdat het boek beter geschikt is voor de meer ervaren thuisbakker, gok ik dat een beginnende thuisbakker wat overweldigd zal zijn door de recepten in Boulangerie.
  • Het boek bevat enkel recepten voor broodrecepten, zowel zoet als hartig. Wat je met het brood kunt doen wordt kort toegelicht maar er wordt geen bijpassend recept gegeven.
  • Er wordt geen bereidings- of baktijd benoemd bij de recepten. Deze moet je zelf optellen a.d.h.v. de tijden uit de instructies.
  • Hidde den Brabander heeft helaas niet duidelijk bij zijn recepten gespecificeerd voor hoeveel personen/broodjes een recept is. In een geval van een heel brood snap ik dit, maar voor kleinere baksels had ik graag gezien om hoeveel porties het gaat.

Nederlands | Druk: 1 | 9789021584683| november 2022 | Hardcover | 224 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Kosmos.