Waar wij Nederlanders Heel Holland Bakt hebben, hebben de Engelsen The Great British Bake-off. Het format is precies hetzelfde. Een bakwedstrijd voor onbekend baktalent dat mag laten zien dat zij de sterren van de hemel kunnen bakken. Om vervolgens na een x aantal weken een winnaar te kronen, waarvan we uiteindelijk niet veel meer horen. En waar wij een guitige Robert van Beckhoven hebben die kandidaten als expert voorziet van advies, hebben de Engelsen Paul Hollywood. Voornamelijk Tv-presentator, maar van origine een meesterbakker met een eigen bakkerij in Londen. Daarnaast heeft hij over de jaren meerdere bakboeken gepubliceerd en heeft hij recentelijk een nieuw exemplaar aan zijn repertoire toegevoegd: BAK! Vol met zijn allerbeste recepten. Ik ben benieuwd!

Review Bak! – Paul Hollywood

Een feestje in de keuken

In BAK! geeft meesterbakker Paul Hollywood zijn favoriete en allerbeste bakrecepten prijs. Of je nu trek hebt in hartig of zoet, klein of groot. Paul laat stap-voor-stap zien hoe je zijn succesnummers thuis na kunt maken. Dankzij zijn tips en tricks is het voor de thuisbakkers onder ons weer een feestje om de keuken in te duiken.

BAK! leert je in zes hoofdstukken het betere bakwerk voor cakes en koekjes, diverse soorten broden, desserts, taarten en hartige pies en snacks zoals saucijzenbroodjes en empanadas. Deze fijne balans van zoet en hartig maakt het boek veelzijdig en bruikbaar voor elke gelegenheid. Ga aan de slag en tover de meest smakelijke baksels uit de oven. Van pain de Campagne, zuurdesembrood, focaccia en sodabrood tot en met zoete zaligheden als blondies, cheesecake met bosvruchten en spektakelstukken als Baked Alaska als dessert.

Vleugje Brits

Met Paul’s recepten, die zich kenmerken door duidelijke instructies en waarbij de (moeilijkere) handelingen goed in beeld worden gebracht, is BAK! een geschikt bakboek voor iedere thuisbakker. Voor de beginnende thuispatissier tot en met de ervaren rotten in het vak die met de best off recepten van Hollywood hun repertoire misschien nog wel kunnen uitbreiden.

Verwacht met BAK! geen bakboek waarin de laatste trends zijn opgenomen, of waarin bijzondere smaakcombinaties ten tonele verschijnen. Bladerend door de recepten valt vrij snel op dat Hollywood niet meedoet aan de social-mediahype en het gewoon bij zijn klassiekers houdt. Reken daarentegen wel op een lekkere vleug typisch Britse smaken en recepten. Dus als je daar van houdt is BAK! een absolute must-have voor in je boekenkast.

Bladerend door de recepten in het boek, probeer ik tot een conclusie te komen voor deze review. En een aantal keer komt het tot een alinea, maar besluit ik hem vervolgens toch weer te verwijderen. En dat gebeurt mij niet vaak. Dus popt de vraag op: ‘Waar ligt dat dan aan?’.

Het hoeft niet perse alleen aan BAK! het boek te liggen. Want ben je op zoek naar een bakboek waarin een flink repertoire aan klassieke bakrecepten is opgenomen, dan is BAK! een heel fijn boek voor jou! De fijne begeleiding van Hollywood zorgt ervoor dat je hoogstwaarschijnlijk succes na succes uit je oven zult toveren. Ben je echter op zoek naar een bakboek waarin experimenteren aangemoedigd wordt en er met smaakcombinaties gespeeld wordt? Dan stel ik voor dat je BAK! van Paul Hollywood in het schap laat liggen. En stiekem denk ik dat ik mij kan scharen onder doelgroep nummer twee. Hoe fijn ik het ook vind om terug te kunnen grijpen naar een bundeling van klassieke recepten. Zo eerlijk ben ik ook in het feit dat ik dat waarschijnlijk niet ga doen. Dus is mijn conclusie dat BAK! mij als gemiddelde thuisbakker niet voldoende uitdaagt en dat ik iemand anders in mijn omgeving heel blij ga maken met dit goed gevulde boek.

• BAK! is een duidelijk, gemakkelijk te volgen bakboek waarmee je een flink aantal basisrecepten onder de knie kunt krijgen.
  • Elk recept wordt begeleid door een foto, wat voor bakken een absolute noodzaak is.
  • Er is een fijne variatie aan recepten in het boek opgenomen. Veelal zoet, maar het hoofdstuk hartige recepten brengt het boek in balans.