Voor mij op tafel ligt een vrolijk geblokt boek. Op de voorzijde prijkt in grote dikgedrukte witte letters: Toespijs, begeleid door de subtitel: Creools – Caribische gerechten. Het is het nieuwste kookboek van culinair ontdekker Judith Cyrus. Een vrolijke verschijning, die vaste lezers al kennen. Want precies drie jaar geleden schreef ik een review over haar eerste kookboek Paramaribo (lees de review hier). En met de uitgave van Toespijs vervolgt zij haar weg in culinaire boekenland. Toespijs is een begrip in de Surinaamse keuken, het is namelijk wat er een hoofdrol speelt op jouw bord. Is het vis? Is het vlees? Of zijn het de groenten? Toespijs belooft ons 100+ nieuwe recepten waar eindeloos mee gecombineerd kan worden. Ik ben benieuwd!

Review: Toespijs – Judith Cyrus

Judith Cyrus

Culinair ontdekker Judith Cyrus is geboren in Paramaribo en getogen in Koog aan de Zaan. Haar moeder (Oma Kate) heeft haar opgevoed met traditionele Surinaamse gerechten als pom, bakkeljauw en moksi alesie, maar ook met oesters, asperges en een goed glas wijn. Haar culinaire ontdekkingsreis heeft haar de laatste jaren o.a. gevoerd naar stages bij Ottolenghi en Agus Hermawan. Via haar culinaire activiteiten wil Judith een bijdrage leveren aan begrip voor en verbinding tussen verschillende culturen. Judith leidt een lunchroom in Amsterdam, maakte eerder het kookboek Paramaribo en schrijft wekelijks een culinaire column in dagblad Trouw.

In haar tweede boek Toespijs neemt Judith ons mee naar het Caribisch gebied. Opnieuw werd ze geïnspireerd door een smeltkroes-keuken en ontwikkelde Judith daarom ruim 100 Creools-Caribische gerechten om met culinaire nieuwsgierigen in Nederland te delen. En net als bij Paramaribo lukt het Judith om met Toespijs te inspireren om de culinaire grenzen van haar lezers een stukje te verleggen.

In welke Toespijs heb je trek?

‘Wat is je toespijs?’ vraagt iemand met Surinaamse roots die benieuwd is naar de maaltijd. De toespijs is dat wat de hoofdrol speelt op je bord: de vis, de groente of het vlees. Je serveert toespijs altijd op een basis, een basis die kan bestaan uit aardvruchten, banaan, rijst, pasta of brood. Voor mensen met Surinaamse afkomst is deze manier van eten diep verbonden met warme herinneringen aan vroeger. Voor anderen is deze manier van eten wat meer onbekend. Dus hoe ga je dan om met de recepten uit het boek?

Judith legt uit: ‘Als ik bedenk wat ik wil eten, dan zijn twee vragen doorslaggevend. De eerste is: welke basis heb ik in huis? De tweede vraag is: in welke toespijs heb ik trek?’ Op basis van deze vragen is het boek ingedeeld. Via de hoofdstukken Aardvruchten, Rijst, Brood en Noedels kun je zoeken naar de basisproducten die je al in huis hebt en daar toespijs bijvoegen. Uiteraard kun je ook gewoon door het boek bladeren en uitkiezen waar je oog op valt bij lekkere trek.’

Toen ik Toespijs opensloeg had ik in eerste instantie niet helemaal door hoe deze manier van koken nu precies werkt. Ik bekijk mijn maaltijden meer als geheel en bepaal dan of iets werkt en niet persé per onderdeel. Dat gezegd hebbende is de Toespijs manier wél een hele slimme methode van koken. Want zo kun je werken met producten die je al in huis hebt of die toch op moeten, versus nieuw kopen in de winkel.

Qua smaken daarentegen past Toespijs wel helemaal in mijn straatje. De kans is echter groot dat ik mijn voornaamste inspiratie uit Judith’s eerste boek Paramaribo blijf halen, maar Toespijs er in de toekomst naast zal leggen. Om zo te kijken of ik mijn eigen draai aan haar recepten kan geven.

• Toespijs is dankzij haar recepten een op zichzelf staand boek over de smakelijke Surinaamse keuken. En daarmee geen vervolg maar eerder een aanvulling op Paramaribo.
  • De samensmelting van typisch Surinaamse smaakmakers met wat meer Westerse gerechten levert interessante combinaties op.
  • De recepten zijn gemakkelijk te volgen en zonder poespas uitgeschreven.