Mijn laatste bezoek aan Thailand is alweer enkele jaren geleden. Maar elke keer als ik een toko binnenstap en de geur van Thaise specerijen ruik, ben ik meteen weer op de avondmarkt in Bangkok. De Thaise keuken heeft iets magisch. Het maakt niet uit welk gerecht je eet, stuk voor stuk bestaan ze uit flink handje specerijen, flink wat peper en de juiste combinaties van zoet, zuur, zout en bitter. Voor mij is thuis Thais koken een flinke uitdaging en dus is hulp altijd welkom! Vanaf nu kun je de hulp van John Chantarasak inroepen, want hij schreef een nieuw kookboek over de moderne Thaise keuken: Kin Thai, vol smaakvolle recepten.

Review: Kin Thai - John Chantarasak

Kin Thai anno nu

Schrijver John Chantarasak is half Thais, half Brits en werkt al jaren als chef in Londen. Na een opleiding bij het prestigieuze Le Cordon Bleu in Bangkok deed hij werkervaring op in de keuken van Nahm – een van de beste Thaise restaurants ter wereld. Na flink wat jaren zwoegen besloot John zijn Thais-Britse achtergrond samen te brengen in zijn eigen recepturen.

In Kin Thai maak je kennis met de authentieke en smakelijke Thaise keuken, gegoten in een jasje anno nu! Elke regio van Thailand kent haar eigen unieke culinaire geschiedenis en middels dit boek zul je met al deze Thaise regio’s kennismaken door heerlijke gerechten te proeven. Ontdek onbekende pareltjes zoals pittige, fris-zure langoustinesoep met rabarber of Phuket-town buikspek met zwarte peper. Of ga aan de slag met klassiekers als pad thai of pindacurry met runderwang en Thaise basilicum.

John Chantarasak slimme Thaise gerechten

Met meer dan 75 recepten heb je al snel de authentieke smaken van deze geurige en smakelijke keuken onder de knie. Maak de lekkerste curry’s en noedels waar de Thaise keuken om bekendstaat, of soepen, snacks, sauzen en zoetigheden die je kennis laten maken met de kleuren en geuren van Thailand. Bak heerlijke viskoekjes met ingelegde komkommer, kurkumasoep met patrijs of een klassieke pad thai. Zin in zoet? In Kin Thai vind je ook heerlijke Thaise desserts, zoals mango met zoete kleefrijst.

Om al dat lekkers klaar te maken, gebruik je zowel goed verkrijgbare Westerse ingrediënten die je gewoon bij de supermarkt of toko kunt kopen, als typisch Thaise ingrediënten. John Chantarasak weet ze op een slimme wijze te combineren tot smaakvolle Thaise gerechten. Een ding is zeker: met Kin Thai zet iedere thuiskok een Thais feestmaal op tafel.

Kin Thai, een uitspraak die je tegen mij geen twee keer hoeft te zeggen… Yes please! Laab dip neua, nahm prik pao, tom yum, oeh het water loopt mij al in de mond. Helaas zit er bij ons in de buurt niet echt een goed Thais afhaaladres en dus gebeurt het niet vaak dat wij thuis een goede Thaise maaltijd eten. Maar dankzij de recepten van John zou daar zo maar eens verandering in kunnen komen!

De 80 recepten in het boek zijn goed verdeeld over de verschillende soorten maaltijden die de Thaise keuken rijk is. Zo kun je gaan voor een frisse salade, vlees of vis grillen, een knapperige roerbak op tafel zetten of een flinke lading snacks bakken. De moderne touch die op de voorzijde van het boek al genoemd wordt, komt terug in de combinaties van authentieke recepturen maar dan gemaakt met meer Westers georiënteerde ingrediënten. Sta je open voor nieuwe inspiratie en mag het gerecht wat afwijken van de authenticiteit? Dan is Kin Thai een absolute parel om in je boekenkast te zetten!

• Een groot deel van de recepten in Kin Thai vond ik daadwerkelijk ‘aantrekkelijk’ en ‘maakbaar’. Dit in tegenstelling tot andere boeken waar soms de meest bizarre recepten in staan.
  • Elk hoofdstuk wordt ingeleid met een verhaal over de oorsprong van de gerechten. Hierdoor leer je net wat meer over de recepten die je gaat bereiden dan enkel de instructies.
  • John heeft achterin het boek een fijn hoofdstuk met basisrecepten opgenomen. Deze zijn ook handig als je geen gebruik maakt van recepten uit het boek, maar toch die authentieke Thaise smaakmakers wilt gebruiken.
  • Het boek heeft een register waarin je kunt terugzoeken op ingrediënten.

• Er wordt geen algehele bereidingstijd genoemd bij de recepten.
  • De ingrediëntenlijst bij een groot deel van de recepten is aan de lange kant.