Inmiddels heb ik dankzij het schrijven van boekreviews voor OngewoonLekker een aardig internationaal culinair repertoire opgebouwd. Een boekenkast vol boeken uit een tal van uiteenlopende landen is daarvan het bewijs. Maar toch kom ik er met regelmaat achter dat er nog zoveel culinaire geheimen te ontdekken zijn. Zo ben ik bijvoorbeeld een ‘newbie’ als het op de Scandinavische keuken aankomt. Op wat hapsnap gerechten van de geel/blauwe meubelfabrikant na zou ik niet weten wat ik moet serveren als ik Noorse, Deense of Zweedse gasten zou krijgen. Dat simpliciteit, pure ingrediënten en verbinding met de natuur een belangrijke rol in deze keuken spelen is mij bekend. Maar wat serveer je dan? Dankzij Nordic Family Kitchen van de Deense chef Mikkel Karstad krijg ik eindelijk antwoord op die vraag!

Review: Nordic Family Kitchen – Mikkel Karstad

De recepten in Nordic Family Kitchen zijn verdeeld over 10 hoofdstukken: in de tuin, ontbijt, bakken, op het strand, eieren, lunch, in de boomgaard, pasta, avondeten en tot slot: in het bos. Mikkel heeft geen duidelijk thema aangehouden wat betreft de indeling van de recepten in hoofdstukken. Er zijn hoofdstukken geweid aan een bepaald ingrediënt, aan een locatie of een eetmoment op de dag. Voor welk moment of gelegenheid je dus op zoek bent naar een smakelijk recept, met the Nordic Family Kitchen kun je altijd uit de voeten.

Maar bij mij rest nog steeds de vraag: “Aan wat voor recepten moet ik nou bij de Deense keuken denken?”. Denk aan ingrediënten als vis, verse kruiden, kolen, besjes en zuurdesemboord. Simpliciteit speelt een grote rol en dus tref je in de recepturen van Mikkel geen poespas of ellelange receptinstructies. Met als resultaat? Lekkerheden als: kaneelbroodjes, krabbisque, gegrilde makreel, spitskoolsalade, gebakken scholfilet uit de oven of zoete appel-bramenjam.

Nordic Family Kitchen biedt verdeeld over ruim 250 pagina’s, 75 recepten voor ontbijt, lunch en diner voor thuis, in bos, tuin of op het strand. Het zijn gerechten die iedereen kan bereiden en serveren – snelle broden, sandwiches, cakes, beleg en jam of denk aan wat meer geavanceerde recepten waarmee je jouw culinaire vaardigheden weer een stukje mee kunt verbeteren.

Het eerste wat mij opviel na het doorbladeren van Nordic Family Kitchen was dat ik helemaal zen was. De op-de-natuur-geïnspireerde recepten, in combinatie met de minimalistische vormgeving van het boek hebben een kalmerend effect en zijn een goede weerspiegeling van het in Scandinavië geliefde minimalisme. Het boek is niet gevuld met lappen tekst, tierelantijntjes of overdreven gestileerde borden voedsel. De Nordic Family Kitchen draait om genieten van smaken en ingrediënten met dierbaren en die vibe brengt het boek ook daadwerkelijk op je over.

Gezien de titel kan het dan ook niet anders dan dat het boek geschikt is voor het hele gezin. Jong en oud kunnen aan tafel aanschuiven want voor ieder staat er wat lekkers in het boek. Heb je nou moeilijke eters in huis? Dan skip je toch gewoon wat ingrediënten of vervang je ze door iets soortgelijks. Wel wil Mikkel je uitdagen om het smaakpallet van de kids te doen vergroten, dus hoef je het niet aan te passen? Probeer het recept dan eens en zie waar het toe leidt, misschien wel een nieuwe favoriet bij de kids!

De recepten in Nordic Family Kitchen zijn beknopt en goed te volgen. Er wordt voor 99% van de tijd gekookt of gebakken met ingrediënten die in bijna elke supermarkt wel te krijgen zijn. En die 1%? Die kun je vast wel online of in de natuur vinden! Persoonlijk had ik wat meer uitdaging terug willen zien in de recepten. Ik mis de authentieke Deense cuisine en gerechten waarvan de namen mij aan meubelstukken doen denken… Maar goed, dat ben ik. Voor chefs die daar geen moeite mee hebben is Nordic Family Kitchen een fijn boekwerk om snel de keuken mee in te duiken.

PLUSPUNTEN:
  • Het is een prachtig boek dat niet zal misstaan in elke boekenkast.
  • Voor welk moment van de dag je een recept zoekt, Mikkel Karstad heeft er ruim voldoende in zijn boek opgenomen.
  • 99% van de gebruikte ingrediënten is gemakkelijk in de supermarkt te kopen.
  • Naast smakelijke recept fotografie is het boek gevuld met prachtige natuurplaten, waardoor je je direct in een Deens bos waant met een goedgevulde picknickmand.
  • Het boek is geschikt voor de startende chef. De recepten zijn zeer gemakkelijk te maken!
MINPUNTEN:
  • Sommige foto’s komen niet helemaal over
  • De indeling van het receptregister is een alfabetische opsomming van de recepten. Er is geen duidelijk onderscheid gemaakt per letter of categorie. Dit vond ik wat onhandig terugzoeken.
  • Ik had graag wat meer traditionele Deense gerechten teruggezien in het boek. Veel gerechten zijn bestaande gerechten maar dan in een Deens jasje gestoken. Smakelijk, maar voor mij niet erg uitdagend.

Met dit prachtige kookboek haal je de Scandinavische ‘natuurkeuken’ in huis. Chef-kok Mikkel Karstad heeft met Nordic Family Kitchen een prachtige bundel van gezonde, duurzame en niet te vergeten smakelijke recepten gemaakt waar jij mee aan de slag kunt. Met zijn gerechten is het altijd puur genieten met familie of vrienden aan je eettafel, op het strand, in het bos of waar je maar wilt!

Nederlands | Druk: 1 | 9789089898616 | april 2021 | Hardcover | 256 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Terra.