Ik ben echt dol op Italië; van de wijnen in Zuid-Tirol tot aan het beklimmen van de vulkaan Vesuvius. Italië heeft voor elke soort reiziger wel wat te bieden. Of je nu op zoek bent naar de mooiste wijngaarden ter wereld, op zoek gaat naar truffels, shoppen in Milaan of citroenen plukken in Sorrento. Reizen naar Italië zal er alleen helaas niet voor iedereen inzitten dit jaar, maar met het nieuwe boek Koffiebars en carabinieri van Miriam Bunnik kan je vanaf de comfort van je eigen bank heerlijk wegdromen naar Italië.

Review Koffiebars en carabinieri - Miriam Bunnik

Tijdens een schoolreis naar Rome raakte puber-Miriam gefascineerd door Italië. Na haar studie Italiaanse taal en cultuur werkt ze als vertaalster en docente en vertaalde ze samen met Mara Schepers ‘Het leugenachtige leven van volwassenen’ van Elena Ferrante, ‘Schittering’ van Margaret Mazzantini en talloze andere boeken. In Koffiebars en carabinieri gaat Miriam op zoek naar de verhalen achter typische Italiaanse verschijnselen zoals de Fiat500, Pinocchio, pizza, pasta, Dante en Vespa’s.

Slappe pizza

Het boek is verdeeldt in 24 hoofdstukken; elk hoofdstuk is een bijzonder verschijnsel en gelinkt aan een regio in Italië. Ondanks dat het 24 losse hoofdstukken zijn, leest het geheel wel als een ‘normaal’ boek weg. Miriam neemt je mee naar talloze koffiebarretjes, krantenkiosken en via de trein richting dromerige dorpjes en drukke steden.

Sinds 2017 staat de pizza Napoletana op Unesco’s lijst met immaterieel erfgoed. Op de dag van de bekendmaking stonden de Napolitanen op straat te dansen. Als afsluiter van Miriams les ‘hoe wordt ik in één dag een pizzabakker’ verteld ze het geheim van pizzabakker Peter hoe je de slappe (beetje onhandige) Napolitaanse pizza moet eten. Je pakt de pizzapunt beet, vouwt hem dubbel, knijpt hem dicht en klapt het slaphangende puntje puntje omhoog. En dan gewoon zo zonder knoeien nar binnen schuiven. Briljant!

PLUSPUNTEN:
  • Miriam heeft een heerlijke losse schrijfstijl
  • Je krijgt gelijk zin om een espresso te gaan halen in Italië