Ik hoor het mezelf nog van bovenaan de trap roepen: ‘MAAAAAAAM, wat eten we vandaag?’. ‘Hussen met je neus ertussen’, riep mijn moeder dan standaard terug. Oftewel, daar kom je wel achter als het op tafel staat. Het zat er al vroeg in, bezig zijn met de dagelijkse kost in huishouden Koedam. Toen ik nog thuis woonde kookte ik nooit en laten we het ook niet hebben over het eerste jaar dat ik op mijzelf woonde en ineens zelf moeten koken… Maar langzaamaan kreeg ik het onder de knie. Jeroen Meus staat al 10 jaar aan het roer in de tv-show Dagelijkse Kost dat in Nederland wordt uitgezonden op 24kitchen. Hierin deelt hij dagelijks heerlijke recepten die je in een handomdraai op tafel zet. Om 10 jaar Dagelijkse Kost te bekronen heeft hij een nieuw kookboek gevuld met ruim 250 niet eerder op papier verschenen recepten. Dat klinkt als muziek in mijn oren!

Review: 10 jaar Dagelijkse Kost – Jeroen Meus

De Vlaamse Jamie Oliver

Jeroen Meus is een bekende Vlaamse tv-chef. Hij is zo’n beetje de Jamie Oliver van onze zuiderburen en weet in zijn tv-programma Dagelijkse Kost elke avond wat smakelijks op tafel te toveren. Jeroen begon zijn carrière als restauranthouder en maakte uiteindelijk de overstap naar de Belgische televisie. Na wat kleinere shows op een verschillende zenders, brak hij bij het grote publiek door dankzij Dagelijkse Kost. Een flinke reeks kookboeken vloeiden hieruit voort en heeft hem uiteindelijk gebracht tot de publicatie van zijn kroonjuweel: 10 jaar Dagelijkse Kost.

Ik had totdat ik het boek van Jody ontving nog niet eerder een aflevering van Dagelijkse Kost bekeken (of van Jeroen Meus gehoord). Maar daar moest natuurlijk verandering in komen. En eerlijk? Easy, peazy! Jeroen lijkt eindeloos geïnspireerd te raken en zijn bron van recepten raakt maar niet uitgeput.Hij weet complexe gerechten met onbekende ingrediënten te vertalen naar simpele succesverhalen die jij en ik ook kunnen serveren. Hij moedigt je aan om ook van jouw Dagelijkse Kost een feestje te maken.

10 jaar lang, pocheerde, kookte, smoorde, stoofde en bakte Jeroen al zijn culinaire ideeën en kreeg heel Vlaanderen achter het gasfornuis. Zijn enthousiasme en passie voor koken deelt hij met plezier in zijn gloednieuw boek: 10 jaar Dagelijkse kost. Jeroen verzamelde een enorme bups aan nieuwe recepten, die niet eerder in boekvorm verschenen. Vis, vlees, vegetarisch en zoet – voor ieder staat er wel wat lekkers in! Met 10 jaar Dagelijkse kost zet je het hele jaar door heerlijke maaltijden op tafel.

Dikke pil

De recepten in 10 jaar Dagelijkse kost zijn verdeeld over 4 thema’s, namelijk de vier seizoenen van het jaar. Ieder seizoen bestaat vervolgens weer uit de hoofdstukken Vis, Vlees, Vegetarisch en Zoet. Daarnaast verwelkomt Jeroen je in zijn boek middels een, bijna poëtisch, voorwoord. Biedt hij je overzicht dankzij een receptregister én een ingrediëntregister. En geeft hij (naast 540 pagina’s aan recepten) nog tips en recepten voor een aantal belangrijke basisrecepten en ingrediënten, waarmee je jouw eigen culinaire basis kunt aanscherpen. In het ruim 560 pagina tellende boek vind je 250 gerechten waarmee jij jouw Dagelijkse Kost naar een hoger niveau kunt tillen!

Het boek is een flinke pil aan inspiratie geworden. Prettig in gebruik in de keuken, maar ook net zo mooi om op de bank eens door te bladeren. Bladerend door de inhoud zul je vast en zeker wat post-its op pagina’s plakken bij recepten die je écht een keer wilt gaan maken. Denk aan overheerlijke gerechten als: Thaise salade met runderribben, spinaziekroketten met tomatensaus, sashimi-salade met zalm, advocaat panna cotta of een perentaart met kaneelvulling. Jeroen verwent ons met een flinke lading comfort food.

Waar sommige recepten een langere bereidingstijd hebben of een hogere moeilijkheidsgraad, blijft toch de gehele inhoud van 10 jaar Dagelijkse kost toegankelijk voor elke chef. Elk recept is goed na te maken, mits je de receptuur volgt en een kleine voorbereiding inplant. De bijgaande foto doet je watertanden en voorbereiden op het eindresultaat. Wees niet teleurgesteld als jouw eindresultaat er iets anders uitziet dan de foto in het boek. Hier heeft namelijk een foodstylist zijn/haar magic op los gelaten. Tip van Jeroen? Maak het jezelf niet te ingewikkeld, doet hij namelijk zelf ook niet.

Smaakpapillen aan het werk

Zoals je waarschijnlijk al doorhad ben ik enthousiast over het boek! Het boek is geschikt voor alle niveau chefs, van amateur kok tot ervaren kookliefhebber. Voor chefs die graag hun smaakpapillen aan het werk zetten en nieuwe dingen willen proeven. Maar ook zeker voor chefs die voor het eerst indruk willen maken op hun gasten.

Sommige recepten zien er misschien wat gecompliceerd uit maar zijn dit niet dankzij de duidelijke beschrijving die Jeroen geeft. Als je de stappen volgt die hij je voorschrijft, zet ook jij een smakelijk gerecht op tafel. De bijgevoegde foto’s van het gerecht bereiden je voor op het eindresultaat. En tot slot is het erg makkelijk om aan alle ingrediënten te komen, ze liggen in elke supermarkt of bij je lokale speciaalzaak.

• Smaakvolle fotografie van de gerechten.
  • Het boek staat tjokvol smaakvolle recepten waarmee je een volledig 3-gangen diner op tafel kunt zetten.
  • Een receptregister én een ingrediëntregister.

• Voor een deel van de recepten heb je een aardige waslijst aan ingrediënten nodig. Dit vergt voorbereiding, hou hier rekening mee.
  • Niet een minpunt maar wel iets wat je op zal vallen: Jeroen gebruikt voor sommige ingrediënten of middelen de Belgische benaming, die wij Hollanders niet gebruiken. Denk aan pot (pan), plattekaas (kwark) of bresiliennenootjes (nougatine nootjes). Het levert soms wat hilarische verwarring op. Maar een rondje Googelen levert je al snel het verlossende antwoord.

Jeroen Meus heeft kosten noch moeite gespaard om het kroonjuweel op een decennia Dagelijkse Kost samen te stellen. 10 jaar Dagelijkse Kost kun je beschouwen als één van de grote jongens in je culinaire boekenkast. Een speler van formaat die alle facetten van het koken beheert. Het boek is naast goed gevuld ook een feest voor het oog. Het is luxe uitgegeven en kan tegen een stootje. Heel belangrijk als je het zo’n beetje dagelijks gaat gebruiken. Enjoy!

Nederlands | Druk: 1 | 9789022337790 | maart 2021 | Hardcover | 576 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Manteau.