De titel van het boek verklapt al een hoop: Het kleine boek voor aperitieven van Kate Hawkings is inderdaad een klein boekje. Maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen over de inhoud; veel leuke dingen komen in kleine verpakkingen! Myself included.. ;)

Review: Het kleine boek voor aperitieven - Kate Hawkings

Allemaal aan de neut

Het kleine boek voor aperitieven start met een grappige anekdote van Kate in een pronkerige hotelsalon. Maar ondanks dat ober meneer Snodgrass tot hilariteit alom zorgt, blijft het woord Aperitief bij haar plakken. Voor de meesten van ons is een aperitief het begin van een avondje thuis na een lange dag. Veel klassieke aperitieven bestaan al eeuwen en werden vooral bedacht om de spijsvertering op gang te brengen. Maar heden ten dagen zijn drankjes met minder alcohol een trend en aperitieven sluiten hier naadloos op aan.

Het boekje bestaat uit 5 hoofdstukken, gesorteerd op dranksoort. Zo is er een hoofdstuk gin, wijn & versterkte wijn, mousserende wijn, vermout en wodka/rum en andere sterke drank. Natuurlijk mogen klassieker zoals de Gin & Tonic (met gestolen stamper van George Clooney), de Martini en de Spritz niet ontbreken. Maar juist leuk zijn de wat meer onbekendere aperitieven zoals de Bicicletta (Campari met droge witte wijn en bruiswater), de Alba Rossa (rosé vermout, grapefruitsap en bruiswater) en de Seelbach (bourbon, triple sec en champagne).

Niet zo haasten

Leuk is ook dat er een aantal aperitieven zijn opgenomen die wat meer tijd vergen. Zo ook de Rikiki van groene walnoten. Vergelijkbaar met mijn walnotenlikeur, maar dan met eau de vie en rode wijn. De drank moet lang staan (in totaal bijna 4 maanden), maar volgens Kate Hawkings is dat het zeker waard. De Vin D’Orange ga ik zeker ook eens zelf maken!

Ik ben persoonlijk ook heel blij dat er een plekje is voor de witte port & tonic; één van mijn favoriete aperitieven van de laatste paar jaar. In Portugal de normaalste zaak van de wereld om dit te bestellen, maar in Nederland nog redelijk onbekend.

PLUSPUNTEN:

• Goede mix van klassiekers en onbekendere aperitieven
  • Leuk klein prijsje