Duurzaam leven is in 2020 relevanter dan ooit. Steeds meer mensen proberen door middel van hun eten minder impact te maken op het klimaat. We kopen liever lokale groenten in plaats van import uit Zuid-Amerika, we eten minder vlees en we gooien het liefst zo min mogelijk voedsel weg. Iets wat nog minder mainstream is is het inmaken van je eigen azijn, olie of groenten. Toch is het (als je erover nadenkt) logisch om resten van kruiden of een teveel aan groenten te verwerken tot een pot zelfgemaakte heerlijkheid. Met de komst van kookboeken als Olie, Azijn, Zout & Zuur van Johan Björkman lijkt het tij te keren en wordt zelf wecken en inmaken steeds populairder.

Review: Olie, Azijn, Zout & Zuur – Johan Björkman

[Dit is een gastreview van Yvette Koedam]

Olie, azijn, zout & zuur is geschreven door Johan Björkman, chef-kok in het Zweedse sterren-restaurant Koka. In dit boek legt Johan uit hoe je restvoedsel, kruiden en andere ingredienten kunt inmaken. Zo maak je voedsel niet alleen langer houdbaar, maar vul je langzaamaan ook je eigen voorraadkast. Hij hoopt dat lezers door middel van zijn recepten het inmaken omarmen en als zij het onder de knie hebben durven te experimenteren met verschillende ingrediënten. Sommige recepten in het boek zijn eenvoudig, anderen zijn wat ingewikkelder. De uitdaging is dan ook om uit te vinden wat je zelf lekker vindt en met die recepten te blijven oefenen.

Zelf aan de slag

De inhoud van het boek is samengevat binnen 2 ‘hoofdonderwerpen’ welke beide weer aparte hoofdstukken bevatten. De 2 hoofdonderwerpen zijn: Technieken en Aan de slag. Binnen het onderwerp ‘Technieken’ vind je de hoofdstukken: Drogen, Olie, Azijn, Inmaken, Zout, Melkzuurgisting & fermenteren en Andere technieken. In dit hoofdstuk leer je bijvoorbeeld dat drogen de simpelste manier van conserveren is, dat er 3 verschillende methoden zijn voor het maken van olie en hoe je groenten kunt fermenteren met zout. Het tweede onderwerp ‘Aan de slag’ biedt een overzicht van snacks en complete maaltijden die je met de zelfgemaakte tafelzuren, oliën of azijnen kunt maken. Daarnaast is er een uitgebreid voorwoord, een ingrediëntenlijst, een overzicht van benodigde potten en flessen en heeft het boek een register. In het ruim 174 pagina tellende boek vind je meer dan 100 recepten die je thuis kunt maken.

Tip:

Voordat je aan de slag gaat met het inmaken van je eigen groenten of het maken van olie of azijn raad ik je aan om de ingrediëntenlijst en het stuk over de benodigde potten en flessen goed door te lezen. Zo weet je precies welke ingrediënten je in ieder seizoen van het jaar makkelijk kan kopen. Ook leer je direct hoe je de benodigde potten moet schoonmaken en hoe je na het vullen de potten goed luchtdicht afsluit.

Review: Olie, Azijn, Zout & Zuur

Eigen ervaringen

Zelf heb ik inmiddels meerdere pogingen tot het inmaken van voedsel gedaan. Sommige pogingen gingen goed (zoetzuur, pastasaus en appelmoes), andere pogingen verliepen iets minder soepel (bloemkoolsoep). Toen Jody mij vroeg dit boek over inmaken te reviewen voor OngewoonLekker maakte mijn kookhart een sprongetje. Toch viel het mij een beetje tegen toen bleek dat het boek (te) veel recepten bevat die ik niet zal maken. Ik experimenteer graag in de keuken maar ik zal niet snel gedroogde rozenblaadjes, olie van gebrand hooi of sparrenscheutenkappertjes op tafel zetten zoals Johan Björkman dat zou willen. Ik zal dan ook meer gebruik maken van het hoofdstuk over het drogen van kruiden en hoop ik middels de recepten een basis te vinden voor een aantal heerlijke kruidenmixen.

Tacokruiden maken

• Duidelijke richtlijnen over bewaartijden, drogen, inleggen en fermenteren
  • Het boek is een uitgebreid overzicht van verschillende soorten bewaartechnieken
  • Het boek is nieuw voer voor de thuiskoks die al ervaring hebben met inmaken
  • Realistische fotografie
  • Het boek heeft een receptenoverzicht én register

• Niet elk recept verteld hoeveel porties het oplevert
  • Recepten hebben een lange bereidingstijd en zijn niet voor een doordeweekse dag
  • Veel gebruikte ingrediënten zijn niet voor een beginnende kok

Johan Björkman heeft met Olie, Azijn, Zout & Zuur een leidraad geschreven voor het inmaken van voedsel. Zowel beginnende koks als ervaren chefs kunnen met de tips en recepten van Johan aan de slag. Waar de beginnende thuiskok misschien meer heeft aan de tips over het drogen van kruiden, kan een ervaren chef/thuiskok met dit boek een goed gevulde provisiekast opbouwen en diepte geven aan zijn (of haar) maaltijden.

Nederlands | Druk: 1 | 9789461432193 | september 2019 | Hardcover | 176 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door GoodCook.