Erik Verdonck is een bekende Belgische schrijver en bierkenner, geboren in 1961. Hij heeft een achtergrond als journalist en is sinds 1993 actief als auteur van verschillende boeken over bier. Verdonck staat bekend om zijn gedetailleerde en informatieve benadering van het onderwerp, waardoor hij een autoriteit is geworden op het gebied van Belgisch bier. Een van zijn meest recente werken is het boek “Brouwers van Belgisch bier”, dat werd uitgebracht in 2022. Dit boek is een uitgebreide en diepgaande verkenning van de brouwers en brouwerijen die de rijke traditie van Belgisch bier hebben gevormd. Het boek biedt een fascinerende kijk op de geschiedenis van Belgisch bier en de mensen die het hebben gemaakt tot wat het vandaag de dag is.

Review: Brouwers van Belgisch Bier - Erik Verdonck

Bier geeft plezier

Het boek bevat gedetailleerde beschrijvingen van meer dan 50 brouwers en brouwerijen, variërend van kleine, ambachtelijke operaties tot grote, bekende namen zoals Orval en Duvel Moortgat. Elk profiel bevat informatie over de geschiedenis van de brouwerij, de bieren die ze produceren en de mensen die er werken. Verdonck biedt ook zijn eigen analyse en beoordeling van elk bier, waardoor het boek niet alleen informatief is, maar ook interessant voor bierliefhebbers die op zoek zijn naar nieuwe smaken en stijlen om te proberen.

Als iemand die al veel Belgische brouwerijen van binnen heeft mogen bekijken, weet Erik mij toch wel weer te verrassen met nieuwe weetjes en feitjes. Zo was ik laatst bij de Achelse Kluis Brouwerij, die voor kort nog officieel een Trappist brouwerij was. Maar hoe zit het nu precies? En hoe komt Baarle-Hertogje brouwerij De Dochter van de Korenaar aan haar naam? Erik weet raad! En er kwamen zelfs een aantal voor mij onbekende brouwerijen voorbij zoals Batteliek uit Battel (bij Mechelen) en Sint-Idesbald in Koksijde.

Je krijgt honger van bier drinken

Naast zijn uitgebreide kennis van Belgisch bier, heeft Erik Verdonck ook verschillende andere boeken geschreven over het onderwerp, waaronder “Bier en Kaas” en “Bier en Chocolade”, waarin hij de beste combinaties van bier met voedsel bespreekt. Verder heeft hij ook een boek geschreven over Belgische cafés en hun geschiedenis, getiteld “Bruine kroegen”, het boek “Bierland België” waarin hij 365 verschillende bieren bespreekt en een boek over Belgische bieren die in het buitenland worden geproduceerd, getiteld “Belgian Beers Abroad”.

“Brouwers van Belgisch Bier” is misschien niet echt een handzaam boek om als reisgids mee te nemen, maar is wel ideaal om vooraf thuis de route uit te stippelen. Want als je als iets van de brouwerij af weet, smaakt dat biertje alleen maar lekkerder.

In mijn mening biedt “Brouwers van Belgisch bier” een uitstekende bron van informatie voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van Belgisch bier en de mensen die het maken. Het boek is zeer goed geschreven en georganiseerd, met tal van foto’s en illustraties die het geheel verlevendigen. Erik Verdonck’s expertise op het gebied van bier is duidelijk, en zijn analyses van de verschillende bieren en brouwerijen zijn zeer informatief. Kortom, “Brouwers van Belgisch bier” is een must-read voor elke bierliefhebber die wil weten waarom Belgisch bier zo bijzonder is.

• Een heerlijk overzicht met (maar) 50 Belgische Brouwerijen
  • Heel veel foto’s
  • Duidelijke teksten, informatie en leuke weetjes