Liefhebbers van Netflix’ Chef’s Table hebben vast een vreugdedansje gedaan toen bekend werd dat een van de vrouwelijke powerhouses uit seizoen 6, Asma Khan, haar liefde voor de Indiase keuken wederom op papier ging delen. Asma Khan – één van ’s werelds meest prominente (vrouwelijke) chef-koks vertelt in Ammu haar levensverhaal middels smakelijke recepten. De Britse uitgave werd al door menig chef bekroond tot een betoverend boek en een musthave voor liefhebbers van Indiaas eten. En nu mogen wij in Nederland (voor het eerst) ook genieten van Asma’s recepten. Ik ben reuze benieuwd!

Review Ammu – Asma Khan

Mama Ammu – Asma Khan

Asma Khan – bekend als chef van het populaire Londense restaurant Darjeeling Express – neemt ons in Ammu aan de hand mee langs haar levensverhaal in persoonlijke recepten. Ammu bevat een mooie verzameling recepten uit Asma’s kindertijd. En is daardoor een viering van India, waar zij vandaan komt. Een viering van thuis koken en de onlosmakelijke link die Asma voelt tussen lekker eten en liefde.

Asma begint haar verhaal met de recepten van haar eigen ammu – Indiaas voor moeder, die ze at toen zelf nog jong was – ze beschrijft in geuren en kleuren hoe ze pakora’s en kabab van kip of vis at,  gevolgd door de recepten waarmee zij zelf heeft leren koken – kofta, chapati en dal. Gaandeweg kom je in het boek uit bij de grootse gerechten die onlosmakelijk verbonden zijn met belangrijke gebeurtenissen in haar volwassen leven. Recepten die haar het gevoel van nostalgie geven. Uiteraard deelt Asma ook recepten van nu – nu zij zelf (moeder) ammu is. Ammu is een liefdesbrief aan familie, aan India en aan de keuken van thuis. Maar bovenal is Ammu het boek een liefdevolle ode van Asma aan haar ammu en een prachtige manier om haar te eren.

Eten met gevoel van thuis

In Ammu deelt Asma 100 recepten die haar gevormd hebben en die haar altijd een gevoel van thuis geven. Recepten waarvan Asma hoopt dat jij ze zult namaken, maar waar je vooral mee zult experimenteren. Leer dankzij Asma’s deskundige begeleiding gemakkelijk de fijne kneepjes van de Indiase keuken kennen en kook je een weg door haar smakelijke gerechten. Gerechten waarmee je zeker punten scoort tijdens een volgend etentje bij jou thuis!

Het boek is prettig ingedeeld en bevat een fijne verdeling tussen vlees-, vegetarische- en veganistische gerechten. Hierdoor staat er voor elke gelegenheid of elke gast wel een passend recept in het boek. Ammu het boek is een prachtige aanvulling op je kookboekenkast, en niet alleen vanwege de prachtige kaft. In het boek staat een flink aantal recepten die ik niet eerder in een Indiaas kookboek tegenkwam. En juist dit pluspunt zorgt ervoor dat Ammu zeker niet onder doet voor andere boeken en dus niet in jouw culinair arsenaal mag ontbreken.

Toen ik Ammu in handen kreeg, kon het kijken van Asma’s aflevering van Chef’s Table natuurlijk niet uitblijven. Vol verwondering keek ik de aflevering en hing ik aan Asma’s lippen terwijl zij haar verhaal deed. Ammu het boek is een verlengstuk van haar Chef’s Table aflevering en een prachtig toneel waarop Asma haar verhaal compleet uit de doeken doet. De recepten die dit levensverhaal omlijsten zijn Indiaas thuis koken op zijn best.

Asma’s recepten spatten van de pagina’s en nodigen uit om gemaakt te worden. Begeleid door haar fijne schrijfstijl komen de recepten tot leven en lezen de instructies haast alsof je een persoonlijke kookles van Asma zelf krijgt. Tel daarbij op dat de ingrediënten van haar recepten gemakkelijk te verkrijgen zijn, de bereidingsinstructies niet te moeilijk en je hebt een prima samenvatting van Ammu het boek. Sla het boek open, lees de verhalen en vergeet vooral niet te genieten van de smaken. Achchese bhojon kijie!

• Prachtige fotografie. Je bladert als het ware door een familiealbum van Asma Khan, aangevuld met de recepten die generatie op generatie zijn doorgegeven.
  • De ingrediëntlijsten voor de recepten van Asma Khan vind ik verrassend kort. Dit is heel fijn want zo hoef je niet perse een mega gevulde kruidenkast te hebben voor je met haar recepten aan de slag kunt.
  • Asma deelt voorin haar boek verschillende vooraf samengestelde menu’s, waarmee je een waar feestmaal (voor verschillende gelegenheden) op tafel kunt zetten.
  • In het boek is een prima verdeling gemaakt tussen vlees- vis- en vega gerechten. Zo is er voor iedere eter wel een recept in het boek te vinden.

• Er wordt geen bereidingstijd genoemd bij de recepten, dit maakt het lastig inschatten hoelang het zal duren voordat het gerecht op tafel staat.