Het is alweer een tijdje geleden dat mijn vriend en ik thuis Indisch gekookt hebben. Het is geen vluchtige klus en je hebt echt tijd nodig om die smaken in de gerechten écht goed te krijgen. En tijd, tja… Die is momenteel wat schaars. Hoewel ik een zomerkind pur sang ben, kijk ik dan soms toch wel weer uit naar de donkere maanden waarin het tempo van onze agenda’s een paar tandjes lager ligt en er tijd en ruimte is om lang de keuken in te duiken. Pannen pruttelend op het vuur, glazen wijn binnen handbereik en op de achtergrond speelt een lekkere playlist die de vele uurtjes in de keuken aangenamer maken. Die liefde voor koken, die delen Carl Lemette en Mas van Putten ook. En die liefde vatten ze samen in hun tweede kookboek: JIWA. Tijd voor echt lekker Aziatisch eten met soul!

Geschatte leestijd: 6 minuten

Review> JIWA – Carl Lemette & Mas van Putten

Magie van de JIWA

Daar zijn ze weer! Het populaire kook duo De Vrouw met de Baard, aka Mas van Putten en Carl Lemette. Zij werkte lang in de televisiewereld, hij was kok. Ze werden verliefd op een Amsterdams stoepje en gingen daarna samen verder in het leven en in de keuken. Hun filosofie? Eten maken waar mensen naar terug blijven verlangen. Carl en Mas schreven eerder al het kookboek Asian Soul Food (lees de review hier) en zijn nu terug met een tweede literaire reis door hun Molukse-Indische keuken genaamd: JIWA.

JIWA is met Maleise woord voor ‘ziel’ en staat voor levenslust, inspiratie en vuur. JIWA het boek is een reis langs de gerechten die geboren zijn uit de liefde die Carl en Mas hebben voor koken, muziek en mensen. Zie het als een culinaire reis door hun hart en ziel. Ze nemen je met liefde (en een flinke dosis funk) mee naar hun Indische roots en de creatieve Aziatische successen uit hun restaurant. En hopen zo de magie van hun jiwa aan je door te geven.

Funky Soulfood

JIWA bestaat uit recepten die zijn door gegeven door de eerste Indische generatie – de gerechten die in hun genen zitten – en recepten waarbij oude gerechten een nieuw jasje hebben gekregen door een lokale funky farm-to-table-remix. Noem het maar gerust de Carl en Mas special sauce. Van eenvoudige en snelle bereidingen tot uitdagingen voor keukenprinsen en -prinsessen. De gerechten in JIWA zijn voor de één een verrassend thuiskomen terwijl ze voor de ander de opening zijn van een compleet nieuwe wereld. Echter verliefd worden op de gerechten, dat geldt voor iedereen!

Goed, voldoende aangeprezen. Tijd voor de daadwerkelijke smakelijke inhoud. Want funky soulfood hebben we eerder geproefd uit de handen van Carl en Mas, hoe anders zijn de recepten uit JIWA? Laat ik vooropstellen dat creativiteit en smaakpairing twee absolute kerntalenten van Carl en Mas zijn, want pagina na pagina spot ik recepten die ik niet eerder in andere kookboeken tegenkwam. Denk aan de rijke smaken van een Rawon Semarang, DenDeng Ragui uit Semaring-Java, vis met keizerlijke mandarijnensaus, Ikan Maluku, Indische Smoor uit Katwijk of een Key Lime Pie met Aziatisch citrusblad. Of je nou inspiratie zoekt voor kleine hapjes, bijgerechten of volledige maaltijden. JIWA has got you covered.

Zodra je JIWA in handen krijgt valt één aspect van het boek je direct op. Ik doel niet op de rode kleur of het funky font op de voorzijde, ik doel op de achterkant. Hier tref je geen goed geformuleerde opsomming van de inhoud van het boek (zoals daar normaliter staat). Achterop JIWA staan van boven tot onder alleen maar lovende recensies en/of lieve woorden van collega’s, vrienden en superfans. Mensen die beamen dat Mas en Carl hun hele funky ziel en zaligheid zit in dit boek hebben gestopt. En hoewel mijn naam niet achterop dat boek staat, sluit ik mij volledig aan als superfan.

JIWA is een ode aan de échte maar moderne Indische keuken. Uniek in zijn soort want de Indische gerechten van Mas en Carl zijn origineel en gedurfd en tref je niet snel in een ander boek aan. Klassiek omdat je hier en daar gerechten herkent, maar modern door de keuze voor andere ingrediënten of smaakpairing. JIWA is daarmee toch stiekem een verlengstuk van hun eerste boek geworden, want ook nu staat Soulfood – het eten dat je zieltje blij maakt – centraal.

Een groot pluspunt (naast een flinke dosis smakelijke gerechten én playlists), is de opname van hun sambalrecept in het boek. Ik hoor van Amsterdamse vrienden vaak dat de sambal van De Vrouw met de Baard niet te evenaren is. Dus hoe blij mogen wij lezers zijn met het recept in JIWA zodat we die nu eindelijk zelf kunnen maken?!

• Een prachtige combinatie van Indische en Molukse gerechten!
  • Carl en Mas weten smaken te bundelen voor elke foodie. Dus ook voor de vega’s. Er staan voldoende recepten in JIWA om vegetarisch of vegan te kunnen eten.
  • Het boek springt ver boven zijn concurrenten uit door recepten te delen die ik niet eerder in andere kookboeken zag.
  • Door de QR-codes in het boek te scannen kom je uit bij verschillende playlists die Carl heeft samengesteld en die perfect samengaan met de inhoud van het hoofdstuk waarbij hij geplaatst is. Heel tof!

• Er wordt geen bereidingstijd opgesomd bij de recepten.
  • Carl en Mas werken met uitgebreide ingrediëntlijsten. Hou hier rekening mee als jouw kruidenkastje momenteel klein is.

Nederlands | Druk: 1 | 9789038811017 | oktober 2022 | Hardcover | 269 pagina’s