De Zilveren Lepel is al decennia lang een begrip in de keuken. Met meer dan 70 jaar op de teller is het de bestverkochte kookboekenreeks in Italië, en met goed recht. De boeken staan vol met authentieke Italiaanse recepten, afkomstig uit alle regio’s van het land. De kracht van De Zilveren Lepel zit in de eenvoud: de recepten zijn traditioneel, maar met duidelijke instructies toegankelijk gemaakt voor een breed publiek. Hierdoor kan iedereen, ongeacht kookervaring, de heerlijkste Italiaanse gerechten op tafel toveren. In de nieuwste toevoeging aan de serie, De Zilveren Lepel Chocolade, staat de onweerstaanbare Italiaanse chocolade centraal. Met 100 recepten voor de lekkerste taarten, cakes, koekjes, bonbons en andere zoete lekkernijen, is dit boek een ware snoepwinkel voor iedere bakkende zoetekauw.

Review: De Zilveren Lepel Chocolade

Van Maya’s via Sicilië naar Turijn

Als ik aan typische Italiaanse zoetigheden denk; dan komen er niet gelijk heel veel chocolade-gebakjes naar boven. Maar chocolade speelt al langer een rol in de Italiaanse keuken dan ik van tevoren had gedacht. Tijdens de Maya-beschaving (250 v.C. – 900 n.C.) en de Azteken (1345 – 1521) werd cacao al gebruikt en werd het gezien als een waardevolle grondstof. Via Christoffel Columbus en Hernán Cortés werd cacao verspreid onder het Spaanse en Franse hof waar het gretig aftrek vond. Sicilië, dat in de 16e eeuw in Spaanse handen was, kreeg al snel bloeiende cacaoproductie die tot op de dag van vandaag in stand wordt gehouden. Op Sicilië zijn nog steeds een heleboel ambachtelijke chocolademakers die volgens exact dezelfde methode als in de 16e eeuw (met de hand gemalen op hete, concave, vulkanische stenen) cacao verwerken.

Een ander interessant weetje uit de cacao-inleiding van De Zilveren Lepel Chocolade, is het verhaal achter het ontstaan van gianduja. Eén van de pioniers in de Turijnse chocoladeproductie was Paul Caffarel. In zijn fabriek ontwikkelde hij een ingenieuze machine om cacaobonen te malen, geïnspireerd op een olijvenpers. Deze innovatie zorgde voor een efficiëntere productie en droeg bij aan de toenemende populariteit van chocolade. Door de Risorgimento, de oorlogen die leidden tot de eenwording van Italië, was er een tekort aan cacao. Caffarel besloot om een deel van de cacao te vervangen door hazelnoten, die in Piëmont in overvloed voorhanden waren. Deze vindingrijke oplossing bleek een enorm succes. En natuurlijk zijn er verschillende recepten opgenomen in het boek zoals giandujacake, giandujacustard en giandujapudding om zelf te maken.

De Zilveren Lepel Chocolade

Net als de andere boeken in de Zilveren Lepel serie, is De Zilveren Lepel Chocolade toegankelijk voor een breed publiek. Of je nu je eerste stappen zet in de keuken of al een ervaren thuiskok bent, er is voor ieder wat wils. Het boek begint met bijna 100 pagina’s die zich richten op de beginnende thuisbakker. Van tempereren tot het maken van ganache, chocoladekrullen en andere chocoladedecoraties, alles wordt stap voor stap uitgelegd met behulp van meerdere foto’s. Zo leer je alles wat je nodig hebt om de recepten in dit boek goed in de vingers te krijgen.

Review: De Zilveren Lepel Chocolade
Review: De Zilveren Lepel Chocolade

De recepten zijn onderverdeeld in 7 hoofdstukken: eenvoudige cakes en taarten, uitbundige desserts, koekjes en baksels, chocoladesnoep, vla/mousse/pudding, semifreddo en ijsdesserts en als laatste dranken. De recepten zelf bevatten heel veel nuttige informatie in de vorm van verschillende symbolen. Zo kun je in één oogopslag zien of een recept bijvoorbeeld glutenvrij, zuivelvrij of vegan is. Er zijn ook symbolen die aangeven hoelang de baktijd is in de oven, hoelang je baksel moet rusten en wat de houdbaarheid is in de koelkast of vriezer. Dat laatste was ook voor mij heel nuttig, want ik wist eigenlijk niet eens dat je dus veel baksels gewoon in de vriezer kan bewaren!

Van koekjes tot indrukwekkende taarten

Het merendeel van de recepten in De Zilveren Lepel Chocolade vallen in de categorie ‘makkelijk’ en ‘gemiddeld’. En bij elke pagina die je omslaat zie je weer een ander heerlijk recept dat je zo van de pagina wilt aflikken. Zo zijn er de chocolade-pistachekoekjes met zoutvlokken, witte chocolademousse met hazelnoot, chocoladecake met bier en sinaasappel en de tarte tatin met peer en chocolade.

Ben je op zoek naar een grotere uitdaging? Dan ga je je zeker vermaken met de ‘gevorderd’ recepten in de hoofdstukken. Hier vind je spectaculaire creaties die perfect zijn voor een speciale gelegenheid. Zoals bijvoorbeeld de chocoladebavarois met modica-chocolade, kaneelcannoli met ganache en cacaobonen, amandelmoussetaart met kern van melkchocolademousse of de pure-chocoladebonbons met witte chocolade en venkel.

Review: De Zilveren Lepel Chocolade
Review: De Zilveren Lepel Chocolade
Review: De Zilveren Lepel Chocolade
Review: De Zilveren Lepel Chocolade
Review: De Zilveren Lepel Chocolade

Alleen al bij het doorbladeren van De Zilveren Lepel Chocolade krijg je gelijk zin om aan de slag te gaan met de recepten. Of je nu simpel begint met een warme chocolademelk of een chocoladekoekje of meer uitdaging zoekt, elk niveau thuiskok kan met de recepten aan de slag. De foto’s zien er allemaal heerlijk uit en zeker de basistechnieken met stap-voor-stap foto’s zijn extreem handig.

Wat mij wel opviel is dat een paar foto’s niet helemaal kloppen met het recept. Zo zie je duidelijk op de foto van de semifreddo van zabaione met chocoladesaus dat er stukjes chocolade in de semifreddo zitten. Maar in het recept moet je alle chocolade smelten en daarna opkloppen en doorspatelen. Daarmee krijg je geen stukjes. Ook het recept voor de chocoladelikeur was een beetje verwarrend; om 1,5L likeur te maken heb je 3 flessen van 1,5L nodig? Ik denk dat dat 3x 0,5L zou moeten zijn. Maar ik ga dit recept sowieso wel zelf proberen; want ben dol op zelf likeurtjes maken.

• Basistechnieken met stap-voor-stap foto’s
  • Recepten hebben veel informatie over bereidingstijd etc
  • Goede mix van makkelijke tot uitdagende recepten