Een bierboek met erlenmeyers en reageerbuisjes op de kaft; die zal je niet vaak tegenkomen! Belgisch Bier – getest en geproefd is dan ook geen ‘gewoon’ bierboek. Professor Kevin Verstrepen en Doctor Miguel Roncoroni namen 250 bieren op de proef in hun lab aan het Instituut voor Bieronderzoek van de KU Leuven en het VIB Centrum voor Microbiologie. Uit deze exclusieve dataset werd voor het eerst een complete atlas van Belgische bieren samengesteld, een smaakwijzer die toont hoe elk bier zich verhoudt tot andere bieren en die elke lezer aanmoedigt om nieuwe bieren te ontdekken op basis van overeenkomsten met persoonlijke favorieten.

Review: Belgisch Bier - getest en geproefd

Het boek bestaat uit een inleiding met 10 subhoofdstukken en de bierstijlen, verdeeld over 15 hoofdstukken. Eerst worden alle stappen van het brouwen van bier duidelijk beschreven. Ook de ingrediënten zoals mout, hop en gist mogen natuurlijk niet ontbreken. Wel op een wetenschappelijk manier; want dat is de basis van dit boek. Zo staan ook de chemische verbindingen, inclusief structuur, vermeld.

Belgisch Bier – getest en geproefd bevat complexe informatie over de compositie van bier in makkelijk te interpreteren grafische voorstellingen. Een bijzonder gedeelte in het boek is de ‘bierkaart’. Een snelle manier om uit te vissen hoe een bepaald bier zich verhoudt tot een ander. Ze maten meer dan 80 componenten in elk bier en stellen die dan voor in twee dimensies. Bieren die op de kaart in elkaars buurt voorkomen, hebben soortgelijke aromaprofielen. Terwijl bieren die verder van elkaar liggen meer verschillen vertonen.

Gouden Carolus tripel

Bijzonder is dus dat er geen waarde-aandeel aan het bier wordt gegeven (deze is lekkerder dan deze), maar dat ze de wetenschap hebben ingezet als manier om bieren te onderscheiden. Ik zal een voorbeeld geven! Ik kies voor de Gouden Carolus tripel van Brouwerij het Anker. Qua smaakprofiel gaat het richting alcohol, qua chemisch profiel richting kruiden en de chemisch gelijkwaardige bieren zie je in het midden. Dus als je de Gouden Carolus tripel lekker vindt, dan is de kans groot dat je de Leffe Royale Single hop crystal of de Keizer Karel goud blond ook zullen smaken!

• Bijzondere nieuwe manier om naar bier te kijken
  • Technisch
  • Wetenschappelijk
  • Handige grafieken
  • Nieuwe bieren ontdekken

• Nog niet genoeg bieren

Nadeel is dat er (voor nu) “maar” 250 bieren in het boek staan. Volgens mij kunnen ze nog wel jaren door met onderzoeken van alle Belgische bieren die er gemaakt worden. Maar ik vind het wel een hele toffe manier om op deze manier naar bier te kijken!

Nederlands | 1e druk | 9789401452885 | september 2018 | Hardcover | 575 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Lannoo.