Voor haar boek Roots maakte de geboren IJslandse, maar nu in België wonende, Dagný Rós Ásmundsdóttir een roadtrip door haar geboorteland. “Want ik wil dat mensen IJsland leren kennen, dat ze het land een beetje beleven”, zegt Dagný over Roots, een boek geboren uit heimwee, trots en geluk.

Review: Roots - Dagný Rós Ásmundsdóttir

Het boek bestaat uit vier overzichtelijke hoofdstukken: recht uit de zee op ons bord, vers van het land, zoet op z’n IJslands en happy hour met vrienden. Naast recepten staat het boek vol met eigen ervaringen, herinneringen, mijmeringen en foto’s van haar geliefde IJsland. Naast recepten worden er ook een hoop restaurants en bijzondere ondernemers genoemd waardoor het boek naast een kookboek ook bijna een reisgids is voor het eiland.

Review: Roots - Dagný Rós Ásmundsdóttir

Ik kon me niet zo goed een voorstelling maken over de IJslandse cuisine; ik wist dat ze gefermenteerde haai en walvis hebben, maar dat was het ook wel zo’n beetje. Vis leek me logisch, maar ik dacht dat er bijna geen groente groeide. Maar dat is de laatste jaren dus veranderd: de aardwarmte wordt ingezet voor het verwarmen van kassen, waardoor er nu op steeds meer plaatsen tomaten, courgettes en aubergines groeien. Ook bevriende chefs van het eiland hebben een plekje gekregen in het boek en delen hun favoriete IJslandse recepten. Zoals chef Pálmi van The Flatey Farm met eigen koeien en een restaurant boven de stal.

Review: Roots - Dagný Rós Ásmundsdóttir

Voorbeelden van recepten die voorbij komen zijn: smørrebrød met gerookte makreel, vissoep met balletjes, gemarineerd lam met gepekelde rode ui, ástarpungar (een soort IJslandse oliebollen) en hjónabandssæla koekjes. De recepten in het hoofdstuk ‘happy hour met vrienden’ zijn niet echt typisch IJslands, maar gewoon een paar leuke simpele cocktails zoals een espresso martini en een groen sapje.

Review: Roots - Dagný Rós Ásmundsdóttir

• Bijzondere keuken onder de loep
  • Veel foto’s van IJsland zelf
  • Leuk dat er ook ondernemers aan het woord komen
  • Veel achtergrondinformatie bij de recepten

• De drankrecepten zijn een beetje saai; had wel iets meer willen lezen over typisch IJslandse drankjes

Voor wie van de Scandinavische keuken houdt, maar alle Noorse en Zweedse kookboeken wel kent is er nu Roots van Dagný Rós Ásmundsdóttir. Een prachtig kijkje in de keuken van IJsland, de ondernemers die er werken en de adembenemende natuur.

Nederlands | Hardcover | 9789022336601 | Druk: 1 | november 2019 | 224 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Manteau Uitgevers.