From Farm to Fork in The Netherlands is een bijzonder boek (in het Nederlands, de titel doet anders vermoeden) met (h)eerlijke Nederlandse gerechten uit alle twaalf provincies. Nico Dingemans (schrijver van ook From farm to fork in Twente) is trots op de Nederlandse streekproducten! En via het boek neemt hij ons mee op een culinaire (sterren)reis door de Nederlandse provincies.

Review From Farm to Fork - Nico Dingemans

Het boek bestaat uit globaal 5 hoofdstukken: Culinair Nederland, de 12 Provincies, Nederland Waterland, Holland International en Health Cuisine. Maar liefst 32 Nederlandse (sterren)chefs, boeren, kwekers vissers en gastschrijvers uit alle provincies komen voorbij.

Paginavullende Hollandse landschappen worden afgewisseld met sterrengerechten van o.a. Joris Bijdendijk, Jarno Eggen en Dick Middelweerd.

De recepten in het boek zijn ingedeeld met vorkjes. Drie vorkjes voor de uitdagende sterren-chef-gerechten (13x), iets beter te doen krijgen 2 vorkjes (15x) en gerechten die het gemakkelijkst zijn 1 vorkje (14x).

De recepten zijn inderdaad van hoog niveau. Leef je uit met Veluws wildzwijn en paddestoelen, zuurkool met gekonfijte eendenbout, sorbet van zuring of een runderwang met gort in bietensap. Het is een beetje hetzelfde verhaal als bij het boek Guestronomy van Ciel Bleu; waarschijnlijk ga je niet de recepten 1-op-1 namaken, maar maak je eerst onderdelen zoals alleen een saus, of bijvoorbeeld de gort in bietensap met een gerecht wat je al kent.

Leuk om te zien hoe je de verschillende stijlen van de chefs kunt terugzien in de gerechten en dat sommige chefs superveel Nederlandse producten gebruiken in hun gerechten. Ook de introductie bij elke provincie geeft een klein kijkje in de gedachten van de chef over producten en wat bijvoorbeeld hun jeugdherinneringen zijn met bepaalde ingrediënten.

Jammer is dat er geen register is waardoor je niet gemakkelijk terug kunt zoeken naar ingrediënten. En in sommige gerechten worden buitenlandse producten gebruikt waar volgens mij prachtige Hollandse alternatieven voor zijn; zoals pata negra en Bresse kip. Ook de cheffie ingrediënten die niet elke thuiskok in zijn of haar keukenkastje heeft staan komen voorbij. Zoals bijvoorbeeld sosa emulsifying pasta, malto poeder, kafati en meloesuitjes. En ik zag ergens sperciebonen staan ipv sperziebonen… ;)

• Mooie afwisseling in foto’s van gerechten, ingrediënten, landschappen en portretten
  • Mix van hele moeilijke en minder moeilijke gerechten
  • Veel lof voor het Nederlandse product