Het nieuwste kookboek van Jamie Oliver ‘Eén’ is een eenpanskookboek met eenvoudige maaltijden die minimale voorbereiding en weinig ingrediënten vereisen. Met meer dan 100 recepten georganiseerd in hoofdstukken zoals Geniale Groenten, Koekenpanpasta en Dol op vlees, is dit boek perfect voor drukke thuiskoks die smakelijke gerechten willen maken zonder uren in de keuken te staan. De recepten in ‘Eén’ zijn budgetvriendelijk en perfect voor thuiswerklunches, snelle diners voor het hele gezin en zelfs maaltijden voor beginnende koks.

Review Eén - Jamie Oliver

Jamie Oliver is niet alleen een getalenteerde chef-kok en auteur van kookboeken, maar staat ook bekend om zijn werk als televisiepersoonlijkheid en voedselcampagnevoerder. Hij heeft talloze kookshows georganiseerd, waaronder de populaire serie ‘Jamie Oliver’s Food Revolution’, waarin hij werkt aan het verbeteren van de kwaliteit van schoollunches en het promoten van gezondere eetgewoonten. Oliver is ook de oprichter van de Jamie Oliver Food Foundation, een organisatie die zich inzet voor het verbeteren van de voedseleducatie en -keuzes die beschikbaar zijn voor mensen over de hele wereld.

Smullen

Eén van de dingen die ik het leukste vind aan dit kookboek, is de verscheidenheid aan recepten die worden aangeboden. Er zijn opties voor elke maaltijd van de dag, evenals snacks en desserts. De recepten zijn makkelijk te volgen en de ingrediënten zijn makkelijk te vinden. Jamie: “Met een knipoog zeg ik dat in dit boek alles draait om de kunst van het koken met zo min mogelijk afwas. Voor de gerechten is telkens maar één pan of braadslede nodig. Ik wil je helpen om je wekelijkse boodschappen te plannen op basis van superlekkere ingrediënten.”

De gerechten zijn verdeeld over 9 hoofdstukken en daarin wordt weer de onderscheid gemaakt of je een koekenpan, een braadpan of een braadslede nodig hebt. Klinkt superhandig! Maar als je in de recepten duikt, zie je dat Jamie toch best vaak naast de braadpan ook de oven gebruikt, of noedels in een kom met heet water naast het fornuis klaarmaakt.. Dat is natuurlijk niet 1 pan. Maar alsnog zijn de recepten simpel en voor een thuiskok prima uit te voeren.

Het Eén kookboek van Jamie Oliver is een fantastische aanvulling op de collectie van elke thuiskok. Het boek geeft veel inspiratie voor doordeweekse maaltijden; alhoewel niet alle recepten technisch gezien één pan zijn.

PLUSPUNTEN:

• Grote verscheidenheid aan recepten
  • Voor elke thuiskok goed te doen