Kristel Balcaen, de auteur van ‘Wijnboek voor Foodies‘, en ik delen een gezamenlijke passie voor wijn. We leerden elkaar kennen tijdens een wijnpersreis en haar toewijding aan en kennis van wijn vielen toen al op. Nu, jaren later, heeft Kristel haar expertise en liefde voor wijn vastgelegd in een boek dat speciaal gericht is op de echte “Foodies”, mensen die van lekker eten en drinken houden.

Review: Wijnboek voor foodies - Kristel Balcaen

Wijnboek voor Foodies & Drinkies

Het is onmogelijk om de meerwaarde van ‘Wijnboek voor Foodies‘ te begrijpen zonder een blik te werpen op de auteur, Kristel Balcaen. Haar indrukwekkende achtergrond als wijnschrijver, wijndocent, en houder van het prestigieuze WSET Level 4 Diploma getuigen van een diepgewortelde toewijding aan het vak. Bovendien valt Kristels voorliefde voor lekker en gezond eten, haar kennis als kruidenkundige, en haar ervaring als stadstuinier direct op in haar benadering van wijn en spijs.

Het boek begint met een gedegen basis, waarin Kristel lezers meeneemt door de wereld van wijn. Het eerste deel omvat alles wat een foodie moet weten over wijn, van de invloed van klimaat op wijnstijlen tot de kenmerken van verschillende druivenrassen. De auteur maakt dit technische onderwerp toegankelijk en boeiend, waardoor zowel beginners als doorgewinterde wijnliefhebbers nieuwe inzichten verwerven.

Aromabruggen en Thuisexperimenten

Het kernonderdeel van Wijnboek voor Foodies, het tweede deel, richt zich op de kunst van het combineren van wijn en gerechten. Kristel introduceert haar unieke drie-stappenmethode, die zowel ‘somm style’ als ‘chef style’ benadert. Hierbij worden wijnstijlen, gerechten en aromabruggen tussen beide nauwkeurig geanalyseerd. Dit biedt lezers een gestructureerde aanpak om met vertrouwen wijn en spijs te combineren, zelfs als ze nog geen doorgewinterde sommelier zijn.

Een opvallend kenmerk van het boek is de nadruk op aromabruggen tussen wijn en gerechten. Kristel neemt lezers mee op een ontdekkingsreis van thuisexperimenten, waarbij ze ingrediënten zoals muntblaadjes, dragon, en cacao gebruikt om de interactie tussen aroma’s in wijn en voedsel te begrijpen. Dit praktische aspect maakt het boek niet alleen informatief, maar ook direct toepasbaar in de keuken.

Wijnboek voor Foodies onderscheidt zich als een uniek wijn-spijs naslagwerk. Laat je leiden door de wereld van wijn met deze enthousiaste expert als je gids. Kristel Balcaen slaagt erin om complexe wijnconcepten op een begrijpelijke en boeiende manier over te brengen, terwijl ze lezers aanmoedigt om hun eigen culinaire avonturen te omarmen. Voor foodies, wijnliefhebbers en iedereen die wil begrijpen waarom bepaalde wijn-spijscombinaties werken, is dit boek een waardevolle toevoeging aan de boekenplank.

• Kristel neemt je op een relaxte manier mee door de wereld van wijn, zelfs als je geen doorgewinterde kenner bent. De technische termen worden op een begrijpelijke manier uitgelegd, wat het ook voor beginners toegankelijk maakt.
  • De aanpak van Kristel met haar drie-stappenmethode maakt wijn-spijscombinaties minder ingewikkeld. Ze bekijkt het vanuit zowel het perspectief van een wijnkenner als een thuiskok, wat het voor iedereen leuk maakt om te experimenteren.
  • De nadruk op aromabruggen voegt een praktisch en experimenteel element toe. Door thuis te experimenteren met ingrediënten ontdek je echt hoe smaken samenkomen, wat het leren over wijn en spijs veel leuker maakt.
  • Wijnboek voor Foodies is meer dan alleen een gids; het moedigt je aan om je eigen smaakavonturen te omarmen. Het is een bron van inspiratie voor iedereen die van lekker eten en goede wijn houdt.

• Als je snel iets wilt opzoeken, is Kristels gedetailleerde aanpak misschien wat te diepgaand en uitgebreid.
  • Het is wel heel erg veel tekst; ik had het leuker gevonden als er wat meer afbeeldingen, grafieken of illustraties gebruikt zouden worden.