Jeroen de Zeeuw, schrijver van Simple: Bistronomie voor thuis, is een bekende chef. Hij heeft onder andere gewerkt bij ‘The Fat Duck’ in Bray en ‘Gordon Ramsay’ in Londen, ‘De Kas’ in Amsterdam en ‘Duin en Kruidberg’ in Santpoort. Afgelopen april opende Jeroen de Zeeuw samen met Ditmar Zuiderhoek zijn eigen restaurant Simple in Utrecht.

Bistronomie voor thuis

Het boek is lekker stevig met goede stevige bladzijdes. De omslag heeft geen losse papieren kaft en het grappige is dat de kreeft glanzend is gedrukt, terwijl de rest van de kaft mat is. Leuk detail! De kleuren die in het boek gebruikt worden zijn vooral zwart en wit; uitgezonderd natuurlijk van de gerechten die gefotografeerd zijn. Het boek bestaat uit 7 hoofdstukken: borrelsnacks, groenten, vlees, vis, soep, zoet en basisrecepten. Wat ik zelf een beetje verwarrend vind is dat het hoofdstuk groenten niet perse betekend dat het vegetarische gerechten zijn; groenten hebben de hoofdrol, maar hij maakt nog steeds gebruik van kippenbouillon en vlees als garnituur of in een saus.

Bistronomie voor thuis

Bistronomie staat voor Jeroen ook voor het gebruik van het hele dier (nose-to-tail principe) en dat zie je ook terug in de recepten. Kipchips gemaakt van kippenvellen en kalfstong met groene asperges zijn maar een paar van de gerechten die voor ‘ons Nederlanders’ misschien wat te experimenteel in de oren klinken, maar Jeroen geeft overal duidelijke aanwijzingen bij. Zelfs voor de opmaak geeft hij tips, soms met een uitgebreid gefotografeerd stappenplan erbij.

Bistronomie voor thuis

De foto´s zijn helder en duidelijk maar niet bij elk recept in het boek is het eindresultaat gefotografeerd. Tussen de recepten door zijn er sfeerfoto´s van boerderijen, winkels, vissersboten.. Je snapt het wel. ;) Alle gerechten die in het boek staan zijn restaurantwaardige gerechtjes waar je je gasten wel mee kan verwennen. De porties zijn niet heel erg groot, waardoor de gerechten beter in een menu zouden passen met wat meer gangen.

Bistronomie voor thuis

De combinaties zijn ook heel verrassend zoals je in een restaurant zou verwachten. Pastinaak met koffie en hazelnoot? Of coquilles met een saus van bokbier? Ik heb zelf uit het boek de bloemkool gemaakt (natuurlijk wat dingetjes veranderd) en het recept daarvoor klopte prima. Ik heb alleen ook een recept gezien waar er 4 kaaskoekjes nodig waren en het recept voor de kaaskoekjes bestond uit 500 gram kaas, 500 gram bloem en 500 gram boter.. Dat lijkt me toch schromelijk overdreven voor een thuiskok.

Bistronomie voor thuis

De recepten variëren van een bladerdeegstengel met dip tot een soep tot een paella met schelpen en rode mul. Je kan dus met een gemakkelijk recept beginnen en het je in de loop van de tijd wat moeilijker maken.

Conclusie:

• Leuke, verrassende recepten
  • Veel recepten voor vlees, vis en vega
  • Goed dat er ook wat gemakkelijkere gerechten in staan
  • Handig stappenplan voor de opmaak van het bord
  • Mooie heldere, duidelijke fotografie

• Niet alle recepten die op het eerste gezicht vegetarisch lijken zijn ook vegetarisch.
  • Er zijn recepten waar het eindresultaat niet op de foto is gezet. Als hij zoveel aandacht geeft aan de opmaak van een gerecht hoort dat er wel echt bij, zeker voor een thuiskok.
  • Persoonlijk vind ik het jammer dat er bij de recepten geen wijnadvies wordt gegeven. Dan heb je een waanzinnig restaurantwaardig gerecht wat je helemaal kan verpesten door de verkeerde wijn erbij te schenken. Misschien een idee voor het volgende boek?

Dit is een kookboek voor diegene die ook graag wat sjieker uit eten gaat en altijd zit te bedenken of je die gerechtjes ook thuis zou kunnen maken. Je kan beginnen met een soepje of een klein hapje en gaandeweg kan je wat meer uitdagendere recepten proberen.

Dit boek is beschikbaar gesteld door Kosmos Uitgevers

Klik op de link hieronder om gelijk het boek te kopen!