Na reis- en/of kookboeken van Istanbul en Wenen is er nu ook een Culinair bezoek aan Kopenhagen! Christine Rudolph, geboren en getogen in Kopenhagen, is een internationale interieurstylist, decorontwerper en fotograaf. Christine woonde in Melbourne, Australië, en werkte samen met Vogue Living en Donna Hay. Susie Theodorou werd geboren en opgegroeid in Londen. Ze is auteur van talloze kookboeken en een culinaire stylist in de UK en de VS.

Een culinair bezoek aan Kopenhagen

Het boek bestaat uit 7 hoofdstukken: ontbijt, rokerijen, lunch, drankjes, tussendoor, diner en speciale gelegenheden. Eten is belangrijk in Kopenhagen en de bewoners hebben een uitgesproken mening over traditionele bereidingswijzen en hoe het eten moet worden opgediend. Al die liefde voor eten versterkt die hygge (gezelligheid), die in heel Kopenhagen aanwezig is. In restaurants zul je veel gemeenschappelijke tafels zien, wat het samen eten & beleven moet stimuleren.

Een culinair bezoek aan Kopenhagen

Smørrebrød mag natuurlijk niet ontbreken in een kookboek over Kopenhagen. Er zijn veel meningen over hoe je het perfecte smørrebrød maakt. Van lunchtrommels tot chique restaurants: je vindt smørrebrød overal. In dit boek staan ook verschillende toppings voor een traditionele of moderne smørrebrød zoals gebakken schol, garnalen, rundertartaar of gefrituurde uienringen.

Een culinair bezoek aan Kopenhagen

Tof is ook dat er een heel hoofdstuk is over drankjes; wat info over speciaalbier in Kopenhagen, hoe je zelf azijn of schnaps kunt maken en een recept met varkenswangen in bier.

Een culinair bezoek aan Kopenhagen

Tussen de recepten door krijg je culi tips voor in de stad, maar die staan wel wat tussen de regels door. Ik had het fijn gevonden als dat iets duidelijker was aangegeven, misschien met een kaartje van de stad. Aan het eind van het boek is wel een lijst met adressen, maar soms ook alleen een website. Als ik zoethout zou willen kopen in Kopenhagen, heb ik liever een adres van een winkel die dat verkoopt dan een webshop.

Een culinair bezoek aan Kopenhagen Een culinair bezoek aan Kopenhagen

Naast zoethoutproducten maakt het boek ook gebruik van zeewierzout, kuit van snotolven, ongepasteuriseerde boter en heel veel verse mierikswortel. Geen ingrediënten die je zo 1-2-3 in de Nederlandse supermarkt vind (mierikswortel misschien wel), maar dan heb je gelijk je boodschappenlijstje voor de Deense supermarkt toch? ;)

• Veel recepten uit de Deense keuken
  • Tips voor culi Kopenhagen
  • Veel foto’s
  • Mooi fotografie
  • Lekker stevig boek

• Sommige ingrediënten misschien wat moeilijk verkrijgbaar in Nederland
  • Ik had graag nog een kaartje gezien met daarop alle tips voor de stad.

In ‘Een culinair bezoek aan Kopenhagen’ krijg je gelijk zin om de auto/vliegtuig/trein in te stappen en naar de Deense hoofdstad af te reizen. De combi van comfortfood, snacks maar ook high end restaurantgerechten maken dit een heerlijk kookboek.

Nederlands | Druk: 1 | 9789045217048 | juni 2019 | Hardcover | 224 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Karakter.