Hans en Becky Offringa zitten wat mij betreft helemaal op één lijn met mij. Want wat is er nu leuker dan rondscheuren door prachtig Schotland en ondertussen fantastische distilleerderijen bezoeken?! De Whisky Couple heeft al een aardige boekenplank gevuld met whisky gerelateerde boeken, maar met De Mooiste Whiskyroutes hebben ze wat mij betreft een favoriet te pakken.

Review: De mooiste whiskyroutes door Schotland

Het boek bestaat uit 9 hoofdstukken die gelijk ook de 9 verschillende routes zijn. De  negen routes beslaan bijna heel Schotland, op de Buiten-Hebriden en de Shetland eilanden na. De routes hebben allemaal een handig startpunt, bijvoorbeeld vanaf Newcastle (gemakkelijk vanuit Nederland bereikbaar met de boot), Edinburgh of Aberdeen.

Naast informatie over de verschillende distilleerderijen op de route geven Hans en Becky ook tips voor voor kastelen, ruines, uitzichtpunten en andere bezienswaardigheden die de moeite waard zijn om even te stoppen. Ook de geschiedenis van een gebied wordt uitgebreid verteld waardoor je meer een gevoel krijgt voor de plek waar je bent. Naast info over de distilleerderij (vooral algemene geschiedenis; je zult wel wat huiswerk moeten doen voordat je op pad gaat, want informatie of de distilleerderij überhaupt te bezoeken is staat er niet bij) krijg je van elke distilleerderij één whisky de proefnotities.

De twee zeilroutes die worden genoemd in het boek zijn een leuke aanvulling, maar het zwaartepunt van De Mooiste Whiskyroutes liggen op de routes met de auto. Het zal misschien lastig zijn om de route exact na te rijden omdat het gedeelte ‘hoe moet je precies rijden’ erg summier is. Daarbij zijn sommige kaarten erg stilistisch en doordat ze over twee pagina’s zijn gedrukt is het gedeelte van de kaart op de naad niet goed te zien.

• Heel uitgebreide info over Schotland
  • Alle distilleerderijen in het boek krijgen veel aandacht
  • Door de foto´s wil je gelijk in de auto stappen

• De kaarten voor de routes zijn lastig te lezen
  • Geen bezoekinformatie over de distilleerderijen

Na het lezen en doorbladeren van De Mooiste Whiskyroutes van Hans en Becky Offringa krijg ik echt gelijk weer zin om naar Schotland te gaan. Er komen een aantal routes, distilleerderijen en plaatsen zeker bekend voor van mijn eigen reizen. Maar dan lees ik weer over een dorpje of uitzichtpunt dat ik heb gemist en denk ik damn, volgende keer toch naar links gaan dan maar. Als echt reisgids misschien iets minder geschikt, maar perfect om inspiratie op te doen voor je volgende whisky-Schotland-tour.

Nederlands | Hardcover | 9789059569546 | Druk: 1 | november 2019 | 216 pagina’s