En toen was het alweer de laatste dag van de vakantie… :( Maar niet voordat we vanuit het hotel in Edinburgh nog even een grote supermarkt hadden leeggeshopt voor de laatste eet- en drinksouvenirs… ;)

Floors Castle

Op de weg van Edinburgh naar Newcastle (vanwaar de boot vertrekt) heb je halverwege nog de mogelijkheid om een mooi kasteel + tuin te bezoeken. Ook lekker om even de benen weer te strekken zodat je niet alles in 1x hoeft te rijden. Floors Castle is het grootste nog bewoonde kasteel van Schotland. En het is echt enorm!

Discover Floors Castle, Scotland's largest inhabited Castle

Je kan een rondleiding krijgen op de begane grond van het kasteel, maar je mag helaas geen foto’s maken. Maar de rest wordt dus nog echt gewoon gebruikt door de familie die er nu nog woont. Bijzonder, want zelfs in de kamers die je wel mag zien staan overal familiefoto’s en persoonlijke spullen. Het is een kasteel waar nog duidelijk in geleefd wordt en dat is leuk om te zien! Naast het kasteel hebben ze een hele grote ommuurde tuin met allerlei planten, paadjes en kassen. Het was een koude lente geweest, dus nog niet alles stond in bloei, maar het zag er nu al spectaculair uit.

Bij de tuin hoort ook een klein restaurantje + winkeltje waar je even lekker wat  kunt eten en honing kan kopen van de korven die op het landgoed van Floors Castle staan.

DFDS

Toen we weer lekker opgeladen waren konden we weer door naar Newcastle, terug naar de boot! Voor de terugweg hadden we een upgrade gekregen van een 2p binnenhut naar een 4p buitenhut, dus met een raampje! (Dankjewel Sandra!) :D

Na een lekkere vochtige versnapering op het bovenste dek gingen we een hapje eten in het a la carte restaurant Blue Riband.

DFDS diner

Onze keuze voor het voorgerecht viel op de Pork Terrine met truffelmayonaise en de gegrilde witte asperges met rillette van kip. Lekker begin van het diner! :D Als hoofdgerecht hadden we de Confit of Poussin (klein kippetje) en de Dover sole à la meunière. Klassiek maar zeer smakelijk! Het dessert was wel heel apart: wortel panna cotta met dille coulis en gezouten amandelen.. Spannend maar toch eigenlijk wel lekker! :D Franz had de Romanoff aardbeien wat eigenlijk gewoon een bord met aardbeien was… De alcohol waarin de aardbeien in gemarineerd hadden moeten zijn was niet echt terug te proeven..

Na het eten nog even een rondje op de boot gemaakt. Omdat we natuurlijk richting het oosten vaarden, hadden we een prachtig uitzicht vanaf het achterdek op de ondergaande zon. We hebben dus letterlijk ‘de zon zien zakken in de zee…’ ;)

dfds

En na een laatste drankje in de bar was het wel weer tijd om te gaan tukken. De volgende ochtend hadden we ook het ontbijt nog op de boot (wat we op de heenweg niet hadden) en dat was ook weer helemaal piekfijn in orde. Superveel keus en lekkere koffie.. Altijd belangrijk.. ;)

Toen we de boot afkwamen moesten we opeens weer rechts rijden! Whaaa! Supervreemd gevoel om ineens weer anders te gaan rijden.. Gelukkig went het wel weer snel, maar blijft gek.. ;)

Voor een kaartje met alle hoogtepunten van de reis, alle websites van alle restaurants waar we gegeten hebben, alle hotels waar we geslapen hebben en meer; klik dan door naar de samenvatting!samenvatting