Ik denk dat ik voor een groot deel van het Ongewoonlekker publiek spreek als ik zeg dat uiteten een van mijn favoriete hobby’s is. En dat -ondanks een ontoereikende portemonnee- ik vaak fantaseer over dineren in een sterrenrestaurant. Af en toe komt het ervan, en dan is het één groot feest. De service, bijzondere smaken maar vooral het niveau van vakmanschap van chefs in een sterrenrestaurant zijn een beleving die ik iedereen aanraad. Op de momenten dat het er niet van komt, kook ik graag zelf thuis de sterren van de hemel. En voor juist die momenten biedt het nieuwe kookboek Chef Bru van Wout Bru een unieke kans om de luxe van haute cuisine naar je eigen keuken te halen. Het verlangen om de verfijnde gerechten van topchefs te evenaren, kan dankzij dit boek thuis werkelijkheid worden.

Review kookboek Chef Bru geschreven door Wout Bru

Chef Bru van Wout Bru

Chef Bru is het nieuwste kookboek van Belgische sterrenchef Wout Bru. Waarin hij een eerbetoon brengt aan zijn liefde voor het gebruik van lokale ingrediënten in de brasseriekeuken. In Chef Bru neemt hij de lezer aan de hand mee door zijn culinaire wereld, waarin hij toegankelijke, maar verfijnde recepten deelt die je thuis kunt maken.

Als succesvol ondernemer zit Wout Bru nooit stil. Met vier verschillende restaurants in Durbuy – waaronder het sterrenrestaurant Le Grand Verre, La Bru’sserie, Wagyu en Limoni e Tartufi  – weet hij een groot publiek te bereiken om zijn culinaire creativiteit aan te tonen. Top dat af met het succes van zijn tweesterrenrestaurant Chez Bru in het Franse Eygalières en Bru’s culinaire schatkaart heb je aardig in beeld.

Smaakvol en verfijnd

Maar, zoals eerder gezegd, komt eten bij een sterrenrestaurant met een aardig prijskaartje. Niet iets wat iedereen zo kan veroorloven. En dus is Wout Bru op missie om de smaken van zijn exclusieve restaurants bij jou thuis op tafel te krijgen. In Chef Bru neemt hij de lezer mee op een smakelijke ontdekkingsreis door zijn diverse kookstijlen, waarbij de nadruk ligt op verfijnde recepten die je gemakkelijk thuis kunt maken. Daarnaast word je als lezer beloond met een selectie van gerechten uit zijn succesvolle restaurants La Bru’sserie, Limoni e Tartufi en Wagyu.

In Chef Bru mixt Wout moeiteloos gerechten uit verschillende keukens en stijlen door elkaar, variërend van eenvoudig, maar smaakvol tot verfijnd gastronomische gerechten. Het gebruik van kwalitatief goede ingrediënten loopt als een rode draad door het verhaal, wat betekent dat je vaak speciaalzaken moet bezoeken voor producten zoals octopus, verse truffel, kalfszwezerik en ganzenlever. Dit maakt het boek mogelijk uitdagender voor een beginnende thuischef. Daarentegen biedt het juist voldoende inspiratie voor de meer ervaren thuischef om een volledig meergangendiner te bereiden, van voorgerecht tot dessert.

Veel mensen dromen ervan om eens een avond door te brengen in een sterrenrestaurant, omringd door prachtig opgemaakte borden, uitstekende service en verfijnde smaken. Maar die ervaring hoeft niet beperkt te blijven tot een avondje buiten de deur! Met Chef Bru kunnen thuischefs nu diezelfde verfijning in hun eigen keuken creëren. Het boek bevat een flink aantal toegankelijke recepten die, ondanks hun luxe uitstraling, stap voor stap te gemakkelijk te volgen zijn. Van voorgerecht tot dessert, elk gerecht ademt de zorg en precisie die je mag verwachten in een sterrenrestaurant, maar zonder de intimiderende moeilijkheidsgraad.

Met dit boek laat Bru zien dat een culinaire beleving van hoge kwaliteit geen onbereikbare droom hoeft te zijn, maar een smakelijke uitdaging kan worden voor iedereen die de liefde voor goed eten en koken deelt.

• Prachtige verzameling van verfijnde recepten. Welke perfect samenstellen tot een volledig meergangendiner.
  • De recepten zijn geschikt voor zowel de beginnende, als een meer ervaren thuischef.
  • Hoewel sommige gerechten wat uitdagender zijn, zijn de instructies helder en gestructureerd uitgeschreven.