In de zomer van 2015 waren Franz en ik 8 dagen in de Loire (nadat we Parijs hadden aangedaan). Echt een fantastisch maar misschien onbekend vakantiegebied. Normandië en Bretagne zijn bij ons Nederlanders wel bekend als vakantiebestemming, maar als je een klein stukje verder naar het zuiden rijdt ben je er zo!

Ik neem je mee naar een paar mooie plekjes (vooral wijn) die we in de Loire bezocht hebben en die je misschien overhalen om ook eens voor de Loire te kiezen als vakantiebestemming!

Vakantietip de Loire

Slapen in een grot

Onze eerste verblijfplaats was gelijk een fantastische plek. Een echte grot! Of zoals ze in de Loire noemen: een maison troglodytes. Mocht je hier zelf ook willen overnachten, kun je HIER boeken.

Vakantietip: de Loire - maison troglodytes

Wij vinden het altijd fijn om ergens een appartement of een huisje te huren, niet alleen omdat je dan iets meer ruimte hebt dan in een hotelkamer, maar ook omdat we het heerlijk vinden om zelf wat dingen te kunnen koken en een koelkast vol lekkere biertjes en wijntjes binnen handbereik te hebben. En ik ben dol op buitenlandse supermarkten, dus we komen nooit met lege handen thuis…

Supermarkt

Mocht je nu zelf naar Frankrijk gaan en nog inspiratie nodig hebben voor de supermarkt: als je op onderstaande foto klikt kom je bij mijn artikel over tips voor de Franse supermarkt.

de Franse supermarkt

WIJN!

De Loire is qua wijngebied supergroot; om alles te kunnen zien/proeven/beleven zou je weken daar moeten zitten, maar die tijd hadden we helaas niet. Voordat we op vakantie gingen had Franz al een paar wijnhuizen uitgezocht die hij graag wilde bezoeken, bij de rest zijn we gewoon langsgereden of doorverwezen door andere wijnboeren.

Net als in de rest van Frankrijk kan je bij de meeste wijnboeren gewoon aanbellen; er staat vaak een bord aan de weg dat er gekocht (VENTE ICI) kan worden aan de deur.

Hier volgen nu een paar tips qua wijnboeren + de adressen om eens langs te gaan.

Château Moncontour – 37210 Vouvray

www.moncontour.com

Een prachtig kasteel (waar je tegen betaling ook naar binnen kan, maar heb ik niet gedaan) 2 minuten van de grotwoning. De wijnen zijn best wel aan de prijs, maar de mousserende wijn was erg mooi.

Vakantietip: de Loire - Chateau Moncontour

Château de La Grille – Route de Huismes, 37500 Chinon

www.baudry-dutour.fr/chateau-de-la-grille

Supermooi kasteel + tuin (waar je kan proeven/kopen zit in het gebouw ernaast) met allerlei buxushagen in de vormen van dieren en wijnflessen. :D Dat is al leuk als je aan komt rijden..

PicMonkey Collage de la grille (Small)

Ondanks dat het geen goedkope wijn is hebben we toch een aantal flessen meegenomen waaronder rood & rosé. Ik vind vooral de rosé geweldig!

Vakantietip: de Loire - de la grille

Cave Touristique de Panzoult – Les Villeseaux, 37220 Panzoult

cave-panzoult.com

Wat je echt niet over moet slaan is de wijngrot in Panzoult. Er zijn sowieso superveel grotten, maar deze is nu in gebruik als wijnmarkt. Toen wij er waren was er geen actieve markt maar konden we de wijnen proeven/kopen bij het naastgelegen informatiecentrum. Cave Touristique klinkt misschien ontzettend toeristisch (en dat is het ook wel een beetje) maar ik vond het toch superleuk om te zien.

Vakantietip: de Loire - cave touristique panzoult

Er zijn allerlei balies uitgehakt waar de 15 lokale producenten hun wijnen aan kunnen bieden (de grot wordt alleen met speciale wijnfestivals gebruikt, kijk voor data op hun site). Ook als er in de grot geen wijn wordt verkocht mag je voor €1 pp binnen een kijkje nemen.

Vakantietip: de Loire - Panzoult

Er zijn dus wijnen van 15 verschillende lokale producenten te proeven en te kopen. Wij hebben zelf van Domaine de L’Arpenty de rode Chinon Cuvée Réserve (oude stokken & 12 maanden houtrijping) en de rode Chinon Cuvée Vieille Vigne (stokken tot 50 jaar oud) meegenomen en van Domaine de Pressoir ook een rode Chinon 2014.

Domaine Mosse –
4 rue de la Chauvière – 49750 Saint Lambert du Lattay

www.domaine-mosse.com

Domaine Mosse wordt ook in Nederland geïmporteerd dus misschien ben je ooit weleens een fles in een winkel of restaurant tegengekomen. Maar het is altijd leuker om er eens langs te gaan! Helaas waren ze superdruk met bottelen toen we aan kwamen rijden (er stond een soort enorme verrijdbare machine op de oprit) dus de wijnmaker had niet veel tijd voor ons. Maar omdat Franz de wijnen al kende via de Nederlandse importeur was dat niet zo erg. De wijnen zijn aan de prijs, maar dan heb je ook echt wat. Vooral de pétillant wijn (heel licht mousserend) die ze maken (de Moussamoussettes) is verrukkelijk. Daar hebben we zelfs een magnum van meegenomen… :)

Vakantietip: de Loire - Domaine Mosse

Domaine Pibaleau – 68 Route de Langeais, 37190 Azay-le-Rideau

www.tedwardwines.com/Domaine-Pascal-Pibaleau

Misschien wel de meest verrassende wijn van de hele vakantie. Dit is een relatief kleine wijngaard die volledig biodynamisch gecertificeerd is. De witte wijnen bestaan uit 100% Chenin Blanc en de rode wijnen zijn een blend van Côt (heel atypisch voor dit gebied), Cabernet Franc en Gamay. De witte wijnen hebben een bepaalde smaak waarvan je eerst denkt ‘is dat nog wel goed?’ maar wat echt typisch is voor deze wijn. Dit oxidatieve zie je bijvoorbeeld ook terug in witte wijnen uit de Jura.

Vakantietip: de Loire - Pascal Pibaleau

Château de Fesles – 49380 Thouarcé

We gingen vooral bij Château de Fesles langs voor de zoete wijnen. In de Coteaux du Layon bevinden zich 2 grote dessertwijengebieden: Quarts de Chaume en Bonnezeaux. Voor de Bonnezeaux gingen we dus langs bij Château de Fesles. En toen we er toch waren hebben we gelijk wat flesjes Chenin Sec & Rosé d’Anjou meegenomen.

Van de Bonnezeaux hebben we een aantal verschillende jaargangen nog liggen (waaronder 2007) om te vergeten. Want dit soort wijnen zijn na 20-30 jaar nog steeds bijzonder en worden alleen maar lekkerder! Dus die zijn helemaal ergens onderin de wijnkast weggemoffeld om maar lekker te blijven rijpen.

Vakantietip: de Loire - Chateau de Fesles

Ackerman – 19 Rue Léopold Palustre, 49412 Saumur

Ackerman is misschien wel de grootste producent van Crémant in de Loire. Ook in Nederland hoort het bij het standaard assortiment van elke slijter. Maar waarom dan in dit lijstje? Omdat het daar dus heel veel goedkoper is! :D Want het zijn helemaal geen verkeerde wijnen, maar niet voor de €12-€13 euro (x-noir zelfs €14) waar je ze hier voor bij de slijter koopt.. En in de Franse supermarkt zagen we deze flessen voor €5,50 staan! Kijk, daar wordt ik dan heel blij van.. :D Dat verschil in prijs komt vooral door de Hollandse accijnzen; de wijn is verder precies hetzelfde.

PicMonkey Collage Ackerman (Small)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt qua wijnideetjes; wij hebben in ieder geval een heerlijke vakantie gehad en zeker nog niet alles gezien (en gedronken). :D