Nederlandse wijn. Tot zo’n 10 jaar geleden werd je waarschijnlijk vierkant uitgelachen als je in de wijnwinkel vroeg om Nederlandse wijn. Misschien hadden ze een flesje Apostelhoeve, maar daar was het ook wel mee gedaan. Maar wisten jullie dat er nu in Nederland al meer dan 150 commerciële wijngaarden zijn? En dat ze in elke provincie te vinden zijn? Zelfs op Texel! :D In Wijn van eigen bodem duiken Mariëlle Beukers en Irene de Vette in de Nederlandse wijn.

REVIEW Wijn van eigen bodem

Het boek bestaat uit 6 hoofdstukken met daartussen lijsten van de wijngaarden ingedeeld op noord, west, oost en zuid. de hoofdstukken zijn: Geschiedenis van de wijnbouw in Nederland, omstandigheden & gebruikte druivenrassen, wijntoerisme in Nederland, restaurants met Nederlandse wijn op de kaart, waar is Nederlandse wijn te koop en hoe zelf wijn te maken. Tussen de tekst door staan er ook 10 recepten in het boek die worden gepaird met de daarvoor besproken wijn.

REVIEW Wijn van eigen bodem

Het heeft een mooie kleurrijke (gedeeltelijk) glossy kaft en de pagina’s zijn lekker dik en stevig. Zoals je ook van zo’n informatief boek mag verwachten staan er heel veel foto’s, plaatjes en kaartjes in. Bij het boek hoort ook een website waar je door de QR-codes in het boek te scannen bij filmpjes en meer informatie uitkomt. Ik moet eigenlijk bekennen dat ik geen QR scanner meer op m’n telefoon heb zitten.. Gebruik dat echt nooit. Er is wel een YouTube-kanaal waar je de filmpjes allemaal terug kunt zien.

REVIEW Wijn van eigen bodem

De stijl van schrijven is gemakkelijk en informatief. Dit boek zou je op twee manieren kunnen gebruiken; gewoon lekker thuis op de bank lezend over Nederlandse wijn, of als vakantiegids hup de provincie in om bij de wijnboer langs te gaan. Alle wijngaarden in Nederland staan genoemd met website, adres en telefoonnummer, dus gemakkelijk in te voeren in de tomtom en gaan!

REVIEW Wijn van eigen bodem

Ik heb zelf ook al een aantal Nederlandse wijnen mogen proeven. Op onze vakantie in Overrijssel 2 jaar geleden waren we langs geweest bij Wijngaard Maronnesse en nu staan zelfs deze wijnen bij mijn vriend Franz op de kaart in het restaurant in Scheveningen waar hij werkt! Superleuk om op deze manier betrokken te zijn bij zo’n mooi Nederlands product.

Ik mis een beetje een register achterin waarin alle receptjes nog even genoemd worden met de pagina nummers erbij. Of een register waarin je even op kunt zoeken op welke pagina’s het gaat over de druif Johanniter.

• Echt interessant om meer over Nederlandse wijnbouw te leren
  • Mensen die met veel passie spreken over hun vak
  • Veel informatie over de wijnboeren (adres, website, telefoonnummer, wel of niet een proeflokaal)
  • Lekker stevig boek, stevige pagina’s, niet te groot
  • Niet te moeilijke recepten

• Geen register

Interviews met wijnmakers worden afgewisseld met recepten, wijnroutes, wijnactiviteiten, wijnweetjes en proefnotities. Geen droge kost, maar gewoon lekker informatief en misschien steek je er ook nog iets van op! ;) Dit is een ideaal boek voor de wijnliefhebber die niet in één dag op en neer kan naar de wijngaarden in Frankrijk of Italië. Gewoon lekker op een zonnige zaterdag/zondag kijken welke Nederlandse wijngaard in de buurt een proeflokaal of winkel heeft, tomtom instellen en gaan!

Dit boek is beschikbaar gesteld door Forte Uitgevers