Ik kende Saakje nog niet, maar voor de vaste kijker van bijvoorbeeld Koffietijd is zij beter bekend als ‘het bakmeisje’! Naast een mobiele bakbar, een mobiele koekbar en een winkel met bakbenodigdheden in Arnhem heeft deze geboren Harlingse nu dus ook een eigen bakboek. M’n heupen stribbelen nu al tegen bij het alleen al zien van al die taartjes, koekjes en gebakjes… :D

REVIEW Saakje's Zoete Bakboek

Het boek bestaat uit 6 hoofdstukken met recepten en 4 uitgebreide Zoete Tafels. Maar over die tafels later meer. De hoofdstukken zijn koekjes, cakes, plaatwerk, taarten, kleine taartjes en zoete broodjes. In totaal staan er meer dan 100 recepten in het boek; dus zeker voor ieder wat wils. Het boek begint met hoe je bakpapier het makkelijkst in verschillende bakblikken friemelt. Handig!

REVIEW Saakje's Zoete Bakboek

Het boek is niet te groot, geen omslag, heeft een stevige kaft en een leeslintje. De fotografie is helder, fris, weinig poespas eromheen en je krijgt gelijk zin om lekker aan de slag te gaan. Al zal mijn riem daar wel tegen gaan protesteren… ;) Alle recepten (ze zijn trouwens super uitgebreid beschreven) hebben een bijpassende foto en sommige recepten hebben zelfs meerdere foto’s om de verschillende stappen weer te geven. En toen ik het boek voor het eerst openmaakte, viel het boek precies open op de foto met de dino… Als dat geen toeval is.. ;) (ps: voor wie het niet weet; ik heb biogeologie gestudeerd; fossielen dus.. ;))

REVIEW Saakje's Zoete Bakboek

Leuk is om te zien dat er ook een aantal Friese recepten in het boek staan: dúmkes, oranjekoek, Mem’s appeltaart (voor de niet Friezen, dat is haar moeder; inclusief foto van mem met de betreffende taart ;) ) en Mem’s kruidkoek. Toevallig heb ik wel wat import-Friezen in de vriendengroep; die zullen dit vast kunnen waarderen!

REVIEW Saakje's Zoete Bakboek

Naast een aantal Frieze recepten staan er Nederlandse klassiekers in zoals kletskoppen, boterkoek, koggetjes en janhagel, maar ook overzeese geneugten zoals flapjacks, toffeetaart, scones, rocky road en een limoentaart.

REVIEW Saakje's Zoete Bakboek

Naast al die heerlijke recepten zijn er ook 4 Zoete Tafels: om een kinderfeestje, zoete picknick, troosttafel of een indrukwekkende trouwtafel in elkaar te draaien. Elke tafel is een verzameling van recepten uit het boek, maar soms net iets aangepast voor de hoeveelheid mensen. Met een handige instructie erbij wat je hoeveel dagen van tevoren al kunt maken, een boodschappenlijst en versiertips. Handig! Om zoveel mogelijk van tevoren te kunnen doen vriest Saakje bijna al haar gebakken taartbodems en cakelagen in. Je moet er dus wel even rekening mee houden dat je vriezer leeg is!

• zeer uitgebreid uitgeschreven recepten
  • ook veel Nederlandse & Frieze klassiekers
  • fijne foodfotografie
  • leuk idee om verschillende tafels uit te werken, inclusief boodschappenlijstje & planning
  • een dino op de foto! :)

• Dat je door alleen maar te bladeren in dit boek 10kg aankomt…. :P
  • Naast de gewone index is er ook een recepten a-z; die vind ik zelf wat onhandig omdat gebakken appeltjescake dan onder de G staat.. terwijl als ik zou zoeken bij de A van appeltjescake zou kijken..

Ik ben niet zo’n enorme zoetekauw, maar zelfs ik krijg trek als ik naar Saakje’s zoete bakboek kijk. De meer dan 100 recepten zijn allemaal zo duidelijk uitgeschreven dat ook de beginnende bakker met dit boek uit de voeten kan; de gevorderde bakker zal zich meer kunnen storten op de grotere taarten en de uitgebreide tafels.

Dit boek is beschikbaar gesteld door Uitgeverij Loopvis

Klik op de link hieronder om het boek te kopen!