Nadat we weer heerlijk ontbeten hadden was het tijd voor de laatste paar dagen van de trip: op naar Edinburgh! :D

Gloagburn Farm Shop

Onderweg hadden we de tip gekregen om te stoppen bij Gloagburn Farm Shop bij Perth. Een enorme landwinkel/lunchroom met lokale kazen, vleeswaren, dranken (jeej gin!) en nog veel meer eten & drinken, maar ook spuellen voor de tuin en de keuken. Van alles wat dus! Superleuk om even te neuzen… :)

Edinburgh

Eenmaal aangekomen in Edinburgh hebben we de auto in het centrum in een bewaakte parkeergarage gezet en met een klein koffertje met spullen naar ons hotel voor de eerste nacht gewandeld.

G&V Royal Mile Hotel

Het hotel was echt superdeluxe! Er stond zelfs al een bordje met chocolade voor ons klaar toen we de kamer ingingen.. :D Die hebben we natuurlijk met een kopje koffie lekker weggewerkt voordat we de stad ingingen.. ;) En zoals je op onderstaande foto kunt zien hadden we echt een prachtig uitzicht over de Royal Mile.

G&V Royal Mile Hotel Edinburgh

Edinburgh Castle

We als eerste de heuvel opgelopen naar Edinburgh Castle. Een eyecatcher die bijna vanaf elk punt in de stad te zien in. De entree is niet heel goedkoop (±€20) maar dan heb je wel gratis toegang tot een heleboel musea binnen de muren van het kasteel, waaronder het Scottish National War Memorial, National War Museum, The Royal Palace, The Crown Jewels en het Prisoners of War Museum.

Daarnaast zijn er ook een heleboel andere dingen te bekijken zoals Mons Meg; een enorm kanon gebouwd in 1460 of bijvoorbeeld het St Margaret’s Chapel; een kappeletje gebouwd in 1130. En heb je een fantastisch uitzicht over de stad.

The Jolly Judge

Daarna was het wel weer tijd voor een vloeibare versnapering! Aan pubs en kroegen geen gebrek in Edinburgh, maar we wilden niet bij zo’n toerist trap terechtkomen, dus zijn we een klein steegje ingedoken en kwamen daar de leuke ondergrondse bar The Jolly Judge tegen! Leuke plek om even alle toeristen te ontlopen met genoeg keus qua bier en cider.

Wedgwood the Restaurant

Na ons nog even opgefrist te hebben in het hotel was het tijd om weer te eten! We hadden gelukkig een reservering staan bij Wedgwood the Restaurant en dat was ook wel nodig op een dinsdagavond! :O Wedgwood heeft al veel prijzen in de wacht mogen slepen (waaronder UK’s Best Up and Coming Restaurant, Sunday Times Top Ten Foodie Destinations in Scotland, UK’s Best Up and Coming Restaurant by Harden’s Restaurant Guide, Sunday Times Top 100 Restaurants en laatst hebben ze de SLTN Wine Award binnen geharkt).

Wedgwood the Restaurant - Edinburgh

We kiezen allebei voor een ‘Wee Tour of Scotland 2016′ met allerlei lekkernijen uit heel Schotland. Met heel toevallig in de eerste gang kaasuienbrood met kaas van Mull waar we de eerste paar dagen van de vakantie waren geweest! Op dat brood lag een heerlijk bolletje venkelijs; had ik nog nooit gegeten, maar was heel erg lekker in combinatie met het warme kaasuienbrood. Verder hebben we nog coquilles van Mull gegeten, gebakken heek (die een klein beetje droog was helaas), Perthshire hertenlende met eigen haggis en truffeljus, een predessertje met frambozen, sticky toffee pudding met Bunnahabhain whisky butterscotch en tot slot een lekkere bak koffie met huisgemaakte snoepjes. Een zeer geslaagde avond en ik snap wel waarom ze al die prijzen krijgen! :D

Daarna nog een rondje door de stad gelopen (je zit heel noordelijk, dus het blijft heel lang licht ’s avonds) en nog in een ouderwetse pub vlakbij het hotel een klein whiskytje als slaapmutsje genomen. Morgen de laatste volle dag in Schotland! dag 9 rechts