Het is misschien een beetje misleidende titel, want saté & bier gaat niet alleen over saté… Alles wat op een stokje kan komt voorbij.. ;) Saté & bier is geschreven door Hans Tönissen (biersommelier) en Monica Betist (culinair schrijfster met Indische roots). Het boek bestaat uit 7 hoofdstukken met recepten, achtergronden en bierweetjes: achtergrond van saté, opkomst van speciaalbier, van graan naar bier, het smaakwiel, bierschema’s, traditionele vleesgerechten op een stokje & andere lekkere gerechten op een stokje.

Review sate & bier Hans Tönissen

Review sate & bier Hans Tönissen

Mocht je al wat goede basisboeken over bier gelezen hebben dan is het hoofdstuk hoe bier gemaakt wordt misschien niet zo interessant. Het hoofdstuk met het smaakwiel (hoe bepaal je bier-spijscombinaties) is iets waar andere boeken snel doorheen gaan. Als je eenmaal weet waar je op moet letten bij het proeven van bier, kun je zelf combinaties gaan uitproberen.

Review sate & bier Hans Tönissen

Het boek wil geen overzicht geven van alle bieren die er zijn, maar een selectie maken van een aantal bieren die passen bij de verschillende gerechten.

Review sate & bier Hans Tönissen

Naast gerechten staan er ook leuke korte verhaaltjes in over de avonturen die een biersommelier/bierliefhebber allemaal meemaakt. Met tips voor brouwerijen, restaurants en kroegen.

Review sate & bier Hans Tönissen

Achterin zijn zeer uitgebreide lijsten met de verschillende biertypen, bierboeken, bierwebsites en webwinkels, maar een goed register voor de recepten is er niet. En dat is jammer, want ik had iets lekkers gezien met kip, maar moest nu het hele boekje weer doorbladeren voordat ik het goede recept gevonden had. Voor de vega’s is dit niet zo’n geschikt boek; bijna alle recepten die erin staan zijn met vlees of vis. Al moet ik wel zeggen dat voor mij als vleeseter er een hoop recepten waren waarvan ik dacht “die wil ik maken.. En die ook! En dat klinkt ook lekker!” :)

Review sate & bier Hans Tönissen

• leuke combinatie van bier & recepten van dingen op stokjes
  • veel foto’s bij de tekst
  • goede tips qua bier-spijs, met info over de verkrijgbaarheid, prijs etc.
  • gedetailleerde indeling van de verschillende bieren

• geen register voor de recepten
  • de recepten zijn hoofdzakelijk met vlees

Saté & Bier is niet alleen een satéboek of alleen een bierboek; het is echt de combinatie van eten op stokjes met daarbij een bijpassend biertje. Ik kreeg in ieder geval al gelijk honger en dorst bij het doorlezen van dit boek! :D

Dit boek is beschikbaar gesteld door Aerial Media Company

Klik op de link hieronder om het boek te kopen!