Ongeveer 14% van de boodschappen in Nederland belandt ongebruikt in de vuilnisbak. Dat is veel!! Instock Cooking laat zien hoe je van deze producten juist iets unieks maakt en hoe je ervoor kunt zorgen dat je minder eten verspilt.

Review Instock cooking

Naast een paar hoofdstukken over het concept Instock (het is begonnen als pop-up restaurant in Amsterdam) en tips tegen voedselverspilling zijn er 9 hoofdstukken met elk een thema + bijbehorende recepten. Thema’s die naar voren komen zijn: conserveren, inmaken, fermenteren, drogen, invriezen, pekelen, konfijten in vet, roken en invulrecepten. De invulrecepten zijn niet tot in detail uitgewerkt, zodat je juist de vrijheid hebt om de producten te gebruiken die jij in stock hebt.

Review Instock cooking

De recepten in dit boek zijn niet alleen geschreven door de mensen achter het Instock restaurant, maar ze hebben een aantal leuke gastauteur gevonden om mee schrijven aan dit boek. Waaronder Samuel Levie (bekend van de Brandt & Levie worsten), Yvette van Boven (bekend van de Homemade kookboeken en haar eigen kookprogramma), Meneer Wateetons (bekend van de boeken Over rot, Over rook en Over worst) en Pepijn Schmeink (bekend van restaurant Dertien in Rotterdam en zijn kelder vol gefermenteerde spullen).

Review Instock cooking

Per hoofdstuk krijg je eerst wat achtergrondinformatie, dan een receptuur voor een conserveringstechniek en vervolgens een aantal recepten waarin je de zelfgemaakte producten kan verwerken en toepassen.

Review Instock cooking

De recepten zijn allemaal niet te moeilijk, weinig ingredienten en alles wat gebruikt wordt is bij een normale supermarkt verkrijgbaar. Voor mij had er soms nog wel iets meer info mogen staan bij een recept. Als je bijvoorbeeld de gekonfijte vis hebt gemaakt staat er niet bij hoelang en hoe je die dan moet bewaren… Dat is nog best nuttige informatie.

Review Instock cooking

Recepten die voorbijkomen zijn bijvoorbeeld: zuurkool van bloemkool, gravlax, chipotle, gepekelde citroen, groentechips en een kimchi-tosti. Alleen lekkere, gemakkelijke en toegankelijke recepten. Ondanks dat er ook recepten met vlees/vis in het boek staan, staan er ook genoeg vegetarische recepten in om een vegetariër blij te maken. ;)

Review Instock cooking

Het eerste wat me opviel toen ik het handzame boek openmaakte was ook de ‘feel’ van de bladzijden; een beetje gek en ruwig, bijna stoffig… Maar het blijkt dus dat de bladzijdes gemaakt zijn van 80% steen! Als aardwetenschapper is dat natuurlijk altijd leuke info, ik had geen idee dat je papier van steen kon maken… Ze gebruiken vermalen calciet (Calciumcarbonaat, CaCo3) en dat mengen ze met een hars totdat ze het kunnen persen als papier. En er hoeven dus geen bomen meer gekapt te worden!

• Goed om mensen na te laten denken over verspilling
  • Handzaam niet te groot boek
  • Papier gemaakt van 80% steen waardoor er minder bomen gekapt hoefden te worden.
  • Veel verschillende recepten van verschillende chefs
  • Gebruik van algemeen verkrijgbare ingredienten
  • Goede mix van vega/vlees/vis recepten

• Sommige recepten hadden iets uitgebreider kunnen zijn

Wij als consument gooien per jaar ongeveer 47 kg goed voedsel per persoon weg. Dat is eigenlijk absurd als je er over nadenkt. Instock cooking wil je een kleine zet in de goede richting geven door laagdrempelige conserveringstechnieken te geven om langer te kunnen doen met het eten in je koelkast/keukenkastje of op je fruitschaal. Ik ben daar alleen maar voor! Ik probeer zelf ook zo min mogelijk weg te gooien; maar ik heb al wel wat nieuwe dingen uit dit boek geleerd: koffiebonen gaan na het branden snel achteruit na het branden. Invriezen in een luchtdichte zak is de oplossing! En je hoeft de bonen niet eerst te ontdooien voor je ze gebruikt.

DE WINACTIE IS VOORBIJ. DE WINNAAR HEEFT BERICHT GEHAD.

Dit boek is beschikbaar gesteld door Karakter Uitgevers.